Kivespussin suonikohjujen vaikutus kivesten ja peniksen kasvuun
Hei
Voiko kivespussissa sijaitsevat suht isot suonikohjut vaikuttaa siihen, miten kivekset sekä penis kasvavat, mikäli ne ovat koko murrosiän ajan olleet kivespussissa? Tulisiko ne hoitaa jotenkin ja onko mahdollista että hoidon jälkeen kivekset ja penis kasvaisivat vielä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat tarkkailla terveyttäsi. Kivespussin suonikohjuja ilmenee noin joka viidennellä henkilöllä. Suonikohjulle ei tarvitse tehdä mitään, jos suonikohju on oireeton. Suonikohjuja hoidetaan yleensä tapauksissa, joissa suonikohjut aiheuttavat oireita ja joissakin tapauksissa myös lapsettomuustutkimusten yhteydessä. Muutoin asian suhteen voi olla stressittä, jos vain virtsaaminen, erektion saaminen ja siemensyöksy toimivat odotetunlaisesti.
Peniksen koko mietityttää monia muitakin. Jokaisen penis on omanlaisensa ja hyvä sellaisenaan. Seksuaalista nautintoa ei mitata peniksen koon mukaan ja siksi mitään syytä huoleen ei ole. Kasvu- ja murrosikäisellä suonikohju voi haitata kiveksen kasvua, mutta ei tapahdu kaikille ja usein tilanteessaan voikin olla rauhassa. Suonikohjun ei pitäisi vaikuttaa peniksen kasvuun.
Koska asia painaa sinua, kannattaa varmistua omasta terveydentilastaan esimerkiksi terveydenhoitajan luona. Mitään noloa asiassa ei ole ja kaikki on todennäköisesti hyvin, mutta näin saat vielä mielenrauhan tilanteessasi. Lisätietoa kiveksistä saat täältä.
Neuvonnan tiimi