Kivesten kyhmyt
Hei. Kiveksissäni on ollut sellaisia pieniä kyhmyjä 2 kpl vuosikausia ehkä yli 10 vuotta mutta niistä ei ole ollut vaivaa paitsi kerran yksi kyhmy oli arka. Lääkäri ei oikein osannut niihin sanoa ja niitä ei ole kuvattu. Onko ne normaaleja ja vaatisiko jatkotutkimusta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että huolehdit terveydestäsi ja olet käynyt lääkärissä tutkituttamassa tilannettasi. Onkin aina tärkeää tarkistuttaa lääkärillä kivesten muutokset. Esimerkiksi hyvänlaatuinen kysta tai kivesten laskimolaajentuma voivat saada aikaan muutoksia kivesten alueella. Koska kyhmyt ovat olleet sinulla jo noin yli 10 vuotta ja lääkärin silloisen arvion mukaan tilanne ei ollut ilmeisesti huolestuttava, voit todennäköisesti etsiä vastauksia rauhallisin mielin tilanteeseesi.
Mikäli kyse olisi pienestä ja oireettomasta nestekertymästä, rakkulasta tai kiveskohjusta, eivät ne aikuisella vaadi välttämättä hoitoa. Vain lääkäri osaa sanoa tilanteesta kuitenkin varmasti, siksi sekä henkistä että fyysistä olotilaasi voisi helpottaa uusi käynti lääkärin luona. Tällä tavoin saisit tarkempaa tietoa terveydentilaasi ja hoitomuotoihin liittyen. Varsinkin, jos kyhmyt olisivat arkoja tai kipeitä tai kivesten alueella tapahtuisi muita muutoksia, kannattaa olla lääkäriin yhteydessä. Tilanteen hoitamiseen on kehitetty erilaisia auttamismuotoja, joten syytä huoleen ei tässä mielessä ole. Lisää aihepiiristä voit lukea muun muassa täältä.
Neuvonnan tiimi