Kivulias sukupuoliherpes ja seksi
Olen ollut yhdessä mieheni kanssa vuoden. Ennen seurustelua kävin sp-testeissä ja mieheni oli myös puhdas. Nyt olen kuitenkin viikon verran kärsinyt luultavimmin sukupuoliherpeksen oireista enkä tiedä mitä tehdä. Harrastimme anaaliseksiä noin puolitoista viikkoa sitten, mitä emme ole aikaisemmin tehneet. Onko siinä voinut levitä bakteerit niin, että aiheuttivat minulle tulehduksen? Rakkulat ovat todella kipeitä ja on todella vaikea elää normaalia elämää niiden kanssa ilman tuntematta kipua.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että toimitte vastuullisesti ja kävitte seksitautitesteissä ennen yhteisen seksielämän aloittamista. Valitettavasti oireetonta genitaaliherpestä on vaikeaa todeta testillä oireettomassa vaiheessa ja siksi herpes on saattanut olla oireettomana toisella teistä jo aiemmin. Herpes tarttuu lähinnä oireisessa vaiheessa, mutta pieni tartuntavaara on myös oireettomassa vaiheessa. Kyseessä on kuitenkin hyvin yleinen virus ja oireiden helpottamiseksi on kehitelty erilaisia hoitomuotoja.
Herpes oireilee jokaisella yksilöllisesti. Herpesrakkulat saattavat tulla esiin esimerkiksi yhdynnän jälkeen. Mikäli harrastitte suojaamatonta seksiä, ovat molemmat olleet alttiina herpesvirukselle. Kondomi tai suuseksisuoja onkin hyvä muistaa kaikissa seksin muodoissa. Anaaliseksin jälkeen myös jonkinlaisen tulehduksen mahdollisuus on, jos ulostebakteereja on vahingossa päässyt peräsuolesta kehon muille limakalvoalueille.
Kurjaa kuulla, että olet saanut voimakkaita oireita. Rakkuloita voi painella muutamien minuuttien ajan kylmähauteella tai jääpalalla pari kertaa päivässä. Kehoaan kannattaa kuunnella ja helpottaa oloaan vain sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Elämää haittaavista oireista ei tarvitse kärsiä, joten sinua varmasti auttaisi käynti lääkärillä. Myös miehesi voi tulla mukaan ja voitte yhdessä lääkärin kanssa keskustella, miten etenette tästä eteenpäin. Seksuaaliterveydestä on tärkeää huolehtia ja olipa tilanteessasi kyse mistä tahansa, lääkäri auttaa parhaansa mukaan. Vaikka asia saattaisikin harmittaa nyt, oireet menevät kyllä aikanaan hoidoilla pois.
Keskustelkaa miehesi kanssa tunteistanne avoimesti. Omaa tilannettaan ei tarvitse häpeillä, sillä moni muukin voi samastua kokemuksiisi. Toivottavasti olosi olisi jo parempi. Mikäli kaipaisit enemmän neuvoja tai tukea, voit soittaa neuvontapuhelimeen. Lisätietoa seksitaudeista saat täältä.
Neuvonnan tiimi