klamydia
Hei.
Minulla todettiin positiivinen klamydia.
Olen ollut mieheni kanssa 2v enkä ole tänä aikana harrastanut seksiä muiden kanssa. Miehelläni on ollut yksi syrjähyppy josta ajattelimme taudin tulleen. Hän on kuitenkin negatiivinen. Ei ole syönyt antibioottia jolla olisi vahingossa voinut taudin hoitaa. Miten tämä on mahdollista että minä olen pos. Ja hän neg vaikka olemme viettäneet sen 2v samoissa lakanoissa ilman ehkäisyä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit, että tulos klamydiatestissä oli sinulla positiivinen ja miehelläsi negatiivinen. Pohdit, miten tämä on mahdollista, vaikka olette harrastaneet seksiä vain toistenne kanssa. Vaihtoehtoja on useita. Yksi vaihtoehto on, että kumppanillesi tehty klamydiatesti on epäonnistunut ja tulos on virheellinen. Tämän takia onkin tärkeää, että testi tehdään oikein sairaalaolosuhteissa.
Seksitaudit voivat olla oireettomia pitkiäkin aikoja. On mahdollista, että sinä olet ollut oireeton taudinkantaja jo useamman vuoden ajan ja kumppanisi on onnistunut välttymään tartunnalta. Tämä on kuitenkin epätodennäköistä, sillä klamydia yleensä tarttuu herkästi. Halutessasi voit vielä keskustella kumppanisi kanssa ja varmistaa, että tartunta ei ole tullut suhteenne ulkopuolelta.
Hienoa, että olet käynyt testeissä ja hoitanut klamydian.
Anna Ahtiainen, Raisa Hyväri, Marja Heikkinen & Oona Turunen