Klitoriksen arkuus orgasmin jälkeen
Onko normaalia että masturboidessa saadun orgasmin jälkeen klitoriksen koskettaminen miltei sattuu mutta ei varsinaisesti pahalla tavalla? Onko se merkki siitä että pitäisi lopettaa vai voiko hommaa jatkaa niin kauan kuin huvittaa? Mietin että onko miltei-kipu merkki siitä että jatkamisesta aiheutuisi ongelmia, kun useinhan kehon kipuaistimukset varoittavat että se mitä on tekemässä ei ehkä ole hyvästä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Klitoris sisältää runsaasti hermopäätteitä ja on siksi todella tuntoherkkä kohta kehossa. On hyvin yksilöllistä, miten henkilön klitoris reagoi kosketukseen orgasmin jälkeen. Joillakin klitoris voi tuntua hieman aralta koskettaa masturboinnin jälkeen. Tämä ei ole vaarallista ja tilanteen pitäisi mennä itsestään ohi.
Hienoa, että otat huomioon kehosi eri reaktiot ja haluat pohtia niihin liittyviä asioita. Masturboinnin tulisi saada aikaan nautintoa ja mielihyvää. Lyhytaikaisten kipuaistimusten tarkoitus on varoittaa ihmistä ja pitää ihminen turvassa. Mikäli klitoriksen koskettaminen suoranaisesti sattuisi, kannattaa pitää taukoa masturboinnissa. Jos taas kokee, että koskettaminen ei varsinaisesti satu, voi masturbointia varovaisesti jatkaa halutessaan. Tarvittaessa kannattaa miettiä, voisiko erilaisesta kosketustavasta tai kosketuksen voimakkuudesta olla hyötyä tilanteessasi. Koska kehossa on sukuelinten lisäksi muitakin mielihyvää tuottavia kohtia, voi niitä vaihtoehtoisesti hyväillä klitoriksen sijaan. Lisäksi liukuvoiteen käytöstä saattaa olla apua, jos kyse olisi limakalvojen kuivuudesta.
Kehoaan kannattaa kuunnella ja sen viestejä kunnioittaa. Mikäli asia huolettaisi sinua tai koet masturboinnin tai mahdollisen muun seksin aikana kipuja, kannattaa jutella asiasta vielä terveydenhoitajan kanssa.
Neuvonnan tiimi