Koen aika ajoin voimakastakin vähemmistöstressiä. Olen jo melkein 30-vuotias ja...
Koen aika ajoin voimakastakin vähemmistöstressiä. Olen jo melkein 30-vuotias ja vakituisessa parisuhteessa. Omassa elämässä ja ympäristössä olen hyväksytty enkä koe syrjintää tai vastaavaa. Ahdistaa lukea uutisia ulkomailta, tai ihan Suomestakin, joissa kerrotaan syrjinnästä, uhkailusta tai väkivallasta joita sateenkaari-ihmiset joutuvat kokemaan. Miten uutisiin pitäisi suhtautua? Tuntuu kylmältä ohittaa aihe kokonaan, mutta ahdistaa se miten huonosti asiat ovat osalla ihmisistä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa kuulla, että olet tullut hyväksytyksi juuri sellaisena kuin olet ja et ole kokenut syrjintää. Tuntuu varmasti joskus pahalta, tai jopa voimattomalta, jos tulee lukeneeksi uutisia, jotka kuvastavat jollakin tavalla yhteiskunnan epäkohtia.
Kerroit, että koet vähemmistöstressiä aina aika ajoin. Millaisina hetkinä tuo tunne aktivoituu? Vai syntyykö tuntemus pikemminkin jostakin tietystä uutisoitavasta seikasta? Ahdistus voi tuntua pahimmillaan musertavalta ja siksi olisi hyvä, että pystyisit hieman erittelemään, onko kenties joitakin tilanteita, jotka erityisesti laukaisevat kuvaamasi tuntemukset. Uutisiin olisi hyvä suhtautua mahdollisimman neutraalisti, mutta on ihan ymmärrettävää, että joskus vastaan tulee sellaisia uutisia, jotka koskettavat toisia uutisia enemmän. Tällaisissa tilanteissa olisi hyvä löytää itselleen muuta mielekästä tekemistä ja näin yrittää ikään kuin hämätä aivojaan. Vaikeina hetkinä voi testata myös esimerkiksi erilaisia mielen ja kehon hyvinvointia tukeavia harjoituksia.
Jotkut ihmiset ovat myös kokeneet omalta osaltaan sopivaksi toimia jollakin ihan konkreettisella tavalla vähemmistöjen hyväksi. Tämä tarkoittaa eri ihmisten kohdalla eri asioita, mutta esimerkiksi vapaaehtoistyötä aihepiiriin liittyen saattaa löytyä moneltakin eri paikkakunnalta. Jos siis tuntuu, että omaa mieltäsi voisi helpottaa asioiden eteen toimiminen, voit halutessasi tutustua tarkemmin Setan sivuihin.
Toivottavasti sinulla on ollut viime aikoina parempi olo. Omien ajatusten kanssa ei ole vaikeina hetkinä pakko painia yksin. Jos uutiset ahdistavat, kannattaa jutella asiasta vaikkapa kumppanille tai jollekin läheiselle, jotta tilannetta saisi jotenkin purettua. Myös meihin saa olla yhteydessä aina, jos siltä tuntuu, olemme täällä sinua varten.
Maija Nieminen