Kohonnut verenpaine
Moi!
Pitääkö koholla olevasta verenpaineesta huolestua? Olen siis 19-vuotias tyttö, paineet usein heittelevät, vaikka mittauskertojen välillä ei olisi kuin muutama minuutti. Voiko vain johtua jännityksestä? Näyttänyt keskimäärin 135-140/70-75

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kiva, että huolehdit terveydestäsi. Verenpaineeseen liittyvät seikat kannattaa ottaa vakavasti, sillä ajan myötä tuloksena voi olla sydäninfarkti tai aivohalvaus. Päivittäisinä oireina voivat olla päänsärky ja huimaus, jotka eivät nekään mitään kivoja vaivoja ole.
Monesti mittaustulos saattaa hieman vaihdella, joskus niin, että ensin verenpaine on vähän korkeampi ja muutaman minuutin päästä tulos sitten hieman laskee. Kannattaa ottaa omat tuloksensa ylös viikon ajan aina aamuin ja illoin ja näyttää näitä sitten lääkärille. Kun mittaa kotona verenpaineensa, saa realistisemman kuvan omasta tilanteestaan ja vältetään mittaustuloksessa näkyvä jännitys tai muu mahdollinen verenpainetta lääkärin vastaanotolla nostava seikka.
Jatkossa olet tervetullut kääntymään seksuaaliterveyteen liittyvissä kysymyksissä meidän puoleemme. Verenpaineeseen liittyvissä asioissa taas lääkäri on paras neuvonantaja ja hän tekee kaikkensa, että saat oikeanlaista hoitoa verenpaineeseesi liittyen. Mikäli asia vielä kiinnostaa ja haluat lukea verenpaineen itsehoidosta sekä oikeasta tavasta mitata verenpaineensa, voit tutustua asiaan täältä. Voi hyvin!
Maija Nieminen