Kokemattomuus ja itsetyydytys
Moi! Mun kysymys on oikeestaan enemmänkin teoria, mut toivoin et voisitte ”todentaa” sen. Oon kokeillut itsetyydyttämistä ekoja kertoja varmaan joku 6-7 vuotta sitten, enkä oo vieläkään onnistunut saamaan sitä tuntumaan hyvältä. Oon kyllä vähän lannistunut siitä, enkä oo sit kokeillut kauheen aktiivisesti… En vaan k(o)ostu siitä mitenkään, en koskettelusta tai mielikuvista. Luulen et se johtuu siitä, et oon täysin kokematon seurustelu/seksuaalisuusrintamalla. En oo edes suudellut ketään koskaan, joten mulla ei oo mitään pohjaa. En siis oikeen osaa kuvitella, miltä pitäis tuntua, koska en yksinkertasesti tiiä mistään mitään. Tätä vähän sivuten, esim. aina kun yritän fantasioida, ”katson” tilannetta ulkopuolelta, kuten leffoissa, ja hahmot on aina vaan jotain tuntemattomia. En vaan osaa kuvitella itteeni siihen tilanteeseen. Voiko tämmönen korjautua iän myötä (ja miten?) vai pitäiskö mun alkaa identifioimaan itteeni aseksuaaliks? Kiitti jo etukäteen, tää on painanut mua pitkään.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On mukavaa, että otit meihin yhteyttä, sillä aina kannattaa jutella omista mietteistään. Seksuaalisuus on hyvin monimuotoinen asia ja usein seksuaalisuus muovautuu ajan myötä aina vähän erilaiseksi. Tuntuuko sinusta siltä, että asioiden tulisi olla eri tavoin vai onko tilanne sinulle sellainen, että voisit itse määritellä itsesi aseksuaaliksi? Kukaan muu ulkopuolinen ei voi määritellä toisen ihmisen seksuaalista suuntautumista ja identiteettiä ja jos sinusta tuntuu siltä, ei sinunkaan ole pakko lokeroida itseäsi kovin tarkkaan. Aseksuaalisuuden muotojakin on hyvin monenlaisia ja jotkut esimerkiksi kokevat seksuaalisen halun puuttumista mutteivät läheisyyden halun puuttumista.
Omaan itseensä tutustuminen voi kestää läpi elämän, eli mikään kiire ei siis ole. Joskus on myös helpompi tarkastella ensin asioita yksittäisesti, jotta voisi muodostaa itsestään kokonaiskuvan. Koetko esimerkiksi, että sinua enemmän huolettaa eräänlainen mielikuvituksettomuus ja se, ettet tuon piirteen takia osaa asettua toisen asemaan tai eläytyä johonkin tunnetilaan? Onko tämä ollut este ihmissuhteiden rakentamiselle vai onko este muodostunut jonkin muun seikan takia? Muun muassa tällaisia asioita on hyvä miettiä ja eritellä, kun lähtee tutkimaan omaa itseään.
On ihan ymmärrettävää, että kaipaa vastauksia omaan elämäänsä liittyen. Kuljemme mielellämme sinun rinnallasi ja siksi autammekin sinua niin halutessasi ilmaisen neuvontapuhelimemme tai neuvontatapaamisten kautta. Myös Setan sivuilta voit löytää niin tietoa kuin erilaisia auttamistahoja. Toivottavasti asia selviää sinulle. Kaikkea hyvää nyt ja tulevaisuudessa!
Neuvonnan tiimi