Kolme kysymystä:1. Voiko olla, että ennen ekaa kertaa on jo...
Kolme kysymystä:
1. Voiko olla, että ennen ekaa kertaa on jo jostain saanut jonkun taudin tietämättään ja että sen takia kannattaisi käydä testeissä?
2. Homosuhteessa kun ei ole raskauden riskiä, niin kaikki eivät välttämättä käytä kondomeja. Luin jostain että useimmat seksitaudit voi hoitaa antibiooteilla yms. Jos tämä on totta, kuinka paljon sitten on sellaisia tauteja joita ei voi hoitaa/saada pois elimistöstä
3. Mitä on PREP-pillerit ja syökö ihmiset niitä aina vai kuureissa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksitaudit tarttuvat suojaamattomassa suu-, emätin- tai anaaliseksissä. Mikäli ei ole ollut minkäänlaisessa suojaamattomassa yhdynnässä, on oletettavaa, että henkilö ei kanna mitään seksitautia eikä myöskään testejä tarvita.
Seksitauteihin on kehitetty ajan saatossa toimivia hoitomuotoja, joista yksi esimerkki on mainitsemasi antibiootti. Antibiootti hoitaa vain bakteeriperäisiä seksitauteja, muttei virusperäisiä tauteja, kuten herpestä, hepatiittia sekä HI-virusta. On siis olemassa tauteja, joista osa saadaan parannettua, mutta osassa tapauksia tartunnan saanut voi jäädä kantajaksi. Joillakin sairaus saattaa kehittyä hoitamattomana pidemmälle ja uhata muutakin kuin pelkkää seksuaaliterveyttä. Tämän takia suositellaan kondomin käyttämistä myös homosuhteissa.
PrEP-pillerit ehkäisevät ennalta HIV:lle altistumista. Lääkitys on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat HIV-negatiivisia, mutta jotka harrastavat suojaamatonta seksiä useiden kumppanien kanssa. Yleisimmin lääkettä otetaan joka päivä samaan aikaan, mutta myös tarpeenmukainen lääkitys on mahdollista. PrEP ei suojaa kuitenkaan muilta seksitaudeilta, kuten kondomi tekee. Lisätietoa PrEP-tableteista ja niiden käytöstä löydät täältä.
Hienoa, kun haluat kysyä sinua mietityttäviä asioita. Jos sinulle jäi edelleen kysymyksiä, voit tarkistaa vielä Hivpointin sivut tai jutella asiasta terveydenhoitajan kanssa.
Maija Nieminen