Kondomi estämään märkien unien aiheuttamia tahroja
Minulla on alkanut olla märkiä unia niin usein, että äiti on välillä vihainen, kun tulee pyykkiä. Hän sanoi, että minun pitäisi laittaa illalla kondomi, ja nukkua yö sen kanssa. Voiko niin tehdä? Pysyykö se paikallaan, kun pippeli välillä pehmenee? Ja onko se muutenkaan hyvä pitää sitä tunti kausia? En haluaisi tehdä niin.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Märät unet kuuluvat kehon luonnolliseen toimintaan. Yöllisissä siemensyöksyissä ei ole mitään pahaa eikä niitä voi itse kontrolloida. Omaa tilannettaan ei tarvitse hävetä.
Kondomi voi hiostaa pippeliä, jos se on koko yön pippelin päällä. Kondomi tulisi myös asettaa pippelin päälle vasta sitten, kun erektio on saavutettu. Nukkuessa on kuitenkin vaikeaa tietää, milloin pippeli on erektiossa. Kondomi saattaa lähteä paikoiltaan nukkuessa ja pippelin pehmetessä. Tässäkin mielessä kondomia ei kannata käyttää yöllä.
Sinulla on päätäntävalta kehostasi. Kondomia ei tarvitse käyttää yöllä. Kuvaamistasi asioista on lupa kuitenkin fantasioida. Lakanoita on mahdollista suojata esimerkiksi pyyhkeellä, jos siemenneste läpäisee myös alusvaatteet.
Hyvä juttu, että teillä pystytään puhumaan seksuaalisuudesta ainakin jollain tasolla. Äidille voi sanoa, että märät unet ovat luonnollisia eikä niiden ilmenemistä voi välttää. Tämän takia lakanapyykistä ei ole hyvä vihastua. Jos tilanne kotona harmittaa sinua tai kaipaat neuvoja ja tukea, voit ottaa asian puheeksi jonkun muun turvallisen aikuisen kanssa. Myös neuvontapuhelimesta ja Poikien Puhelimesta on mahdollista saada lisää tukea seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin liittyen.
Neuvonnan tiimi