Kondomin käyttäminen yhdynnässä
Voiko kondomi hautoa jotenkin ikävästi pippeliä, jos yhdyntä jatkuu kovin pitkään? Onko siis olemassa jotakin suositusta, kuinka kauan kondomia on hyvä pitää? Ja onko niin, että aikuiset eivät käytä mielellään kondomia, vaan nainen syö e-pillereitä? Itsestäni kondomi tuntuu mukavalle. Olen löytänyt juuri sopivan kondomin, ja sen kanssa olen kokeillut itsetyydytystäkin. Minusta pippeli näyttää kivalle, kun kondomi on siinä päällä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat huolehtia ehkäisystä. Kondomia pidetään päällä niin kauan kuin yhdyntä kestää. Tavallisesti kondomia käytetään siemensyöksyyn asti ja vaihdetaan sitten tarvittaessa uuteen, jos yhdyntää halutaan vielä jatkaa. Mitään tiettyä aikarajaa käytön suhteen ei ole, kunhan kondomi muutoin pysyy hyvin pippelin päällä. Kondomin ei pitäisi hautoa pippeliä, vaikka yhdyntä jatkuisi pitkään.
On hyvin yksilöllistä, käyttääkö joku kondomia vai ei. On olemassa ihmisiä, jotka eivät pidä kondomin käyttämisestä. Toisaalta on olemassa henkilöitä, joita ei haittaa kondomin käyttäminen. Vaikka nainen söisi e-pilleireitä, on kondomin käyttäminen kuitenkin suositeltavaa esimerkiksi silloin, kun halutaan suojautua seksitaudeilta. Kondomin käytön avulla vältetään seksitautien syntymisen lisäksi myös raskauden alkaminen. Kumppanin kanssa on tärkeää jutella sopivan ehkäisymuodon löytymisestä ennen seksin eri muotojen aloittamista.
Hienoa, että olet tutustunut kondomin käyttöön ja löytänyt sopivan mallin itsellesi. Pippeliään saa ihailla, jos pippeli näyttää mielestäsi kivalta kondomin ollessa päällä. Myös mahdollisen kumppanin kanssa voi tulevaisuudessa käyttää kondomia. Kondomi on vastuullinen valinta ja on mukavaa, että osaat jo sitä käyttää.
Neuvonnan tiimi