Kondylooma ja kondomin käyttö irtosuhteissa
Moro! Mulla todettiin kondylooma pari kk sit ja saattaa olla vielä jotain pieniä merkkejä siitä ja nyt mietityttää että kannattaako mun harrastaa irtosuhteita jos saatan levittää sitä vielä… mutta kun tässä on sinkku nii tekis mieli… toki yhdynnässähän voi käyttää kondomia mutta suuseksissä en sitä haluaisi käyttää koska ei siinä oo mitää ideaa sit mun mielestä… totta kai kertoisin tästä sille toiselle! Tekisi vain mieli seksiä ja jos tää nyt pilaa tän.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että otat huomioon seksuaaliterveyteen liittyvät asiat myös mahdollisen seksikumppanisi osalta. Se on vastuullisesti tehty.
Seksiä on mahdollista harrastaa, vaikka sinulla olisikin kondylooma. Kondylooman tarttumista voi yrittää estää hoitamalla näkyviä kondyloomia, välttämällä kondyloomien koskettamissa seksitilanteissa sekä käyttämällä kondomia tai suuseksisuojaa. Hyvä juttu, että yhdynnässä käyttäisit kondomia. Myös suuseksissä on tärkeää käyttää kondomia tai suuseksisuojaa; näin sekä sinulla että seksikumppanillasi on pienempi riski saada jokin seksitauti.
Hienoa, että juttelisit seksikumppanisi kanssa avoimesti tilanteestasi. Niin kuuluukin toimia ja voitte paremmin yhdessä punnita, jätättekö kondomin pois vai ette. Irtosuhteissa kondomin käyttöä kuitenkin suositellaan. Yhdessä keskustellen teillä saattaa olla mahdollisuus löytää jokin uusi ja nautinnollinen tapa hyväillä toista tai harrastaa seksiä.
Tarkemmin tietoa seksuaaliterveydestä ja seksin harrastamisesta kondylooman aikana saat lääkäriltä. Halutessasi voit myös tutustua seksitauteja käsittelevään artikkeliimme.
Neuvonnan tiimi