Kuinka päästä eroon ennenaikaisesta laukeamisesta?
Olen aloittanut viime aikoina seksielämän, mutta mulla on sellainen vaiva, että laukean tyyliin vain minuutin tai kahden aikana. Luin jostain, että ennenaikainen laukeaminen voi liittyä siihen jos on tottunut runkkaamaan nopeasti, ettei porukat huomaisi. Kuinka päästä eroon ennenaikaisesta laukeamisesta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Herkkä laukeaminen on yleinen huolenaihe. On monia muitakin, jotka laukeavat herkästi yhdynnässä. Herkkä laukeaminen on tavallista etenkin juuri seksielämän aloittaneiden keskuudessa. Voimakas kiihottuminen, uutuuden tunne sekä jännitys voivat saada aikaan herkästi tulevan siemensyöksyn. Tämä ei ole vaarallista. Tilanne saattaa korjaantua itsestään iän ja kokemuksen myötä.
Joissakin tapauksissa aiemmat epäonnistumisiksi mielletyt kokemukset voivat jännittää ja stressata jo ennen seksiä sekä seksin aikana. Tämä taas saattaa saada siemensyöksyn tulemaan nopeammin. Tilanne voi synnyttää uudestaan epäonnistumisen tunteita ja ikävä kierre on valmis. Myös muita tilanteeseen vaikuttavia fyysisiä tai psyykkisiä taustatekijöitä voi olla. Täysin tuota mainitsemaasi porukoiden takia harrastettua nopeaa runkkaustapaa ei yleensä pidetä herkän laukeamisen syynä, vaikka keho ja mieli tekevätkin yhteystyötä runkatessa. Jokaisen keho on omanlaisensa ja siksi kaikkia tapauksia tulisi tutkia yksilöllisestä näkökulmasta.
Tuleeko siemensyöksy herkästi runkkauksen yhteydessä, jos sinulla ei ole mitään ulkoisia paineita ja olet yksin kotona? Laukeatko nopeasti myös mahdollisten käsillä tai suulla tehtävien hyväilyjen aikana? Jos siemensyöksy ei tapahdu nopeasti runkatessa tai muiden hyväilyjen aikana, on hyvä pohtia, voisiko näistä kerroista omaksua jonkin onnistumista tukevan tekijän yhteiseen seksiin. Siemensyöksyä voi myös yrittää hallita paremmin harjoittamalla lantionpohjanlihaksiaan. Lisäksi markkinoilla on saatavilla esimerkiksi puuduttavaa ainetta sisältäviä kondomeja, joiden avulla siemensyöksyn tuloa saattaa pystyä säätelemään hieman.
Olisi tärkeää jutella kumppaninsa kanssa omasta tilanteestaan ja kummankin tunteista. Siemensyöksyn tulemisen ei tarvitse tarkoittaa sitä, että yhteisen seksin täytyisi loppua. Kumppania voi hyväillä esimerkiksi käsin, suulla tai seksilelun avulla siemensyöksyn jälkeen. Jotkut voivat saada uuden erektion hetken päästä. Tällöin seksi saattaa kestää pidempään. Jos runkkauksessa siemensyöksy tulee hitaammin, voi miettiä esimerkiksi yhteisiä runkkaushetkiä. Mielikuvituksen saa päästää valloilleen.
Oma tilanne saattaa pitkittyessään vaikuttaa itsetuntoon tai parisuhteen hyvinvointiin. Tilanteen kartoittamiseksi voit jutella asiasta lääkärin kanssa. Myös seksuaalineuvojan palveluista voi olla hyötyä sinulle/teille. Et ole yksin. Lisätietoa muista neuvontapalveluistamme saa täältä.
Neuvonnan tiimi