Kuinka paljon naisen halu voi kasvaa noin neljänkympin ikäisenä? Tuntuu...
Kuinka paljon naisen halu voi kasvaa noin neljänkympin ikäisenä? Tuntuu ihan teinipojalta.. Olen ollut useamman vuoden himoissani työkaveriini, ja kertonut tästä miehelleni. Hän kokee että olen kiihottunut tämän toisen miehen vuoksi, ja minulla on huono omatunto siitä että haluan jatkuvasti seksiä. Oma mieheni on aivan ihana mutta kahdeksan tuntia päivässä toisen rakkauteni kanssa, platonisessa flirttisuhteessa meinaa olla liikaa. Mitä pitäisi tehdä? En halua menettää kumpaakaan näistä miehistä.

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
On tavallista, että seksuaalinen halu vaihtelee elämän aikana. Halun muutoksista tai siitä, mistä ja kenestä kiihottuu, ei ole tarpeen tuntea huonoa omatuntoa. Tämä eläväisyys on osa inhimillistä seksuaalisuutta. Suhdemuodot, eroottisen kiinnostuksen kohteet tai seksitavat, jotka ovat puhutelleet tietyssä elämänvaiheessa, eivät välttämättä puhuttelekaan toisenlaisessa vaiheessa elämää.
Aikuisten välisten ihmissuhteiden säännöt ovat sopimuksia ja vakiintuneissakin ihmissuhteissa pelisäännöistä voi olla hyvä neuvotella aika ajoin. Näissä neuvotteluissa olennaista on sen miettiminen, että mitä kukin osapuoli suhteelta toivoo, missä asioissa voidaan mahdollisesti tehdä kompromisseja yhteisen edun nimissä ja toisaalta millaiset asiat ovat mahdollisesti niin sanottuja kynnyskysymyksiä.
Hakusanalla ”relationship smorgasbord” löytää englanninkielistä materiaalia, jonka pohjalta kaikenlaisten ihmissuhteiden pelisääntöjä koskevia keskusteluita voi olla helpompi käydä. Viime aikoina erilaisista ihmissuhdemuodoista on julkaistu myös suomenkielistä tietokirjallisuutta, joihin voit tutustua täällä ja täällä. Jos tuntuu siltä, että avoin keskustelu aiheesta olisi helpompaa ammattilaisen kanssa, voit miettiä ajan varaamista seksuaalineuvontaan tai -terapiaan joko yksin, kumppanisi tai kumppaneidesi kanssa.
Neuvonnan tiimi