Kuinka puhua omalle nuorelle pornosta ja itsetyydytyksestä?
Hei. Olen 14-vuotiaan pojan äiti, ja kysyisin pojan itsetyydytyksestä. Hän tekee sitä joka ilta huoneessaan, ja katsoo samalla pornoa. Miten voisin ottaa asian puheeksi hänen kanssa? Itseäni pelottaa mitä kaikkea hän oikein näkee, ja miten se häneen vaikuttaa. Ymmärrän, että alastomien naisten näkeminen houkuttaa, mutta eikö sieltä voi löytyä vaikka mitä hirveyksiä? En oikein voi sitä kieltääkään. Mietin myös onko itsetyydytys mennyt liiallisuuksiin. Mitä voisin äitinä tehdä?

Hei, kiitos kysymyksestäsi.
On hienoa, että pojallasi on vanhempi, joka haluaa nähdä lapsensa seksuaalisen hyvinvoinnin merkitykselliseksi.
Sooloseksistä voidaan yleisesti sanoa, että jokapäiväinen ja useita kertojakin tehty itsetyydytys ei ole haitallista tai vahingollista. Toki jos huomaat, että lapsesi koulunkäynti, harrastukset tai kavereiden tapaaminen vähentyy tai vaikeutuu, voi asiaa tarkastella yleisesti. Onko nuoren elämässä tapahtunut jotain erityistä? Mikä on muuttunut?
Jos katsoo toimintaa, mitä ei ymmärrä, voi se lähtökohtaisesti olla ahdistavaa sisällöstä riippumatta.
Vaikutat varmalta siinä, että nuoresi katsoo pornoa. Usein nuoret ymmärtävät, että netissä on materiaalia, joka herättää monenlaisia tunteita. Porno voi olla sellainen asia. Voit taustoittaa aihetta kertomalla siitä, kuinka monet nuoret näkevät pornoa ja koska sen on tarkoitus kiihottaa katsojaansa, usein siihen liittyy itsetyydytystä. Asiassa itsessään ei ole väärää. Sitä voi ja kannattaa tehdä myös ilman, että katsoo pornoa sillä, se on hyväksi omalle mielikuvitukselle. Sivulauseessa voi heittää, jos pippeli menee itsetyydytyksestä kipeäksi tai tulee nirhaumia, on aika pitää siitä taukoa.
Nuoret usein tietävät, että porno ei ole totta vaan se on käsikirjoitettua ja siinä on näyttelijöitä. Tähän rinnalle on siis hyvä kertoa, että usein teini-iässä seurustelu, ihastuksen tunteet, ensimmäiset seksuaaliset kokemukset, seksi ja läheisyys on erilaista kuin se materiaali, mitä pornossa näytetään.
Asiasta voi kysyä myös suoraan, esimerkiksi: oletko törmännyt pornosaiteilla materiaaliin, joka on tuntunut ahdistavalta tai oudolta? Onko nuorelle jäänyt mieleen ajatuksia tai kysymyksiä, jotka liittyvät seksiin tai seksuaalisuuteen?
Kuten huomaat, asioita avaamalla saatetaan tulla tilanteeseen, jossa aikuisen tietotaidoilla seksuaalisuudesta ja seksistä on merkitystä. Onkin hyvä, että olet päivittänyt omia tietojasi aiheista. Voit hyötyä Sexpon kootusti tietoa -osion artikkeleista ja Väestöliiton YouTube-videosta:miten puhua nuorelle pornosta. Kotoa annettava seksuaalikasvatus suojaa nuorta monella tapaa, siksi on hyvä puhua seksistä, suostumuksesta, ehkäisystä ja siitä, että jokainen kasvaa sekä kehittyy omaa tahtiaan.
Seksiin, pornoon ja itsetyydytykseen liittyvät keskustelut on hyvä pitää sellaisena, ettei painosta lasta kertomaan asioita, vaan viestii siitä, että hän voi kertoa sinulle myös epämiellyttävistä asioista. Ja että olet valmis kuulemaan sekä juttelemaan niistä hänen kanssaan. Se on tapa, jolla usein luodaan avointa keskustelukulttuuria.
Lukuvinkiksi suosittelen teille molemmille kirjaa nimeltä Respektiä, jossa on paljon tietoa kehosta ja seksuaalisuudesta. Ja Väestöliiton Poikien puhelimen ammattilaisten tekemä Pakko kysyä -nettikirja on varmasti hyödyllinen.
Neuvonnan tiimi