Kuinka puhua terveysasioista seksikumppanille?
Hei! Kärsin kiusallisensta vaivasta, saan aina kiihottuessani ja toki muissakin jännitys tilanteissa sydämen lisälyöntejä, aistin ne kipuna, muljahduksena tai ikään kuin sydän pysähtyisi hetkeksi.
Asia on tutkittu ja vaarattomaksi todettu, kokeiltu on kaikki lääkkeet eikä mikään eliminoi näitä, epämiellyttävä tuntemus seksin tai masturboinnin aikana pelottaa, koska ne tuntuvat vaarallisilta.
Kardiologini sanoi että näihin pitää vain tottua.
Kuinka tämmöisestä vaivasta voi puhua seksikumpanille

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä kuulla, että olet selvittänyt tilannettasi kardiologin luona ja tiedostat, mistä oireesi johtuvat. On ikävää elää pelossa ja kaikenlaiset sydänperäiset oireet voivat tuntua kehossa epämiellyttäviltä ja jopa kivuliailta. Tällaisissa tilanteissa on ymmärrettävää, että asia saattaa vaikuttaa myös seksuaaliseen nautintoon ja halukkuteen, mikäli erilaisia oireita joutuu koko ajan pelkäämään.
Omaa kehoaan kannattaa kuunnella ja edetä sen mukaan, mikä tuntuu miellyttävältä. On myös hyvä yrittää rentoutua ja tyhjentää mieli erilaisista jännitystiloista ja peloista. Tämä saattaa olla hankalaa aluksi, mutta voit edetä masturboinnissa tai seksissä rauhalliseen tahtiin ja pitää taukoa aina, jos jokin alkaa liiaksi pelottaa. Seksissä ei ole mitään aikarajaa ja sinulla on lupa hengitellä syvään ja esimerkiksi silitellä itseään rauhoittavasti tunteidesi tasaamiseksi. Ajan myötä oman kehonsa toimintoja oppii seuraamaan ja tietämään, millainen hyväilytapa on itselle sopivin.
Koetko, että sinua jännittää kertoa terveydentilastasi vai pikemminkin sen aikaansaamista tunnetiloista? Seksikumppanisi tuskin haluaa, että sinusta tuntuisi ikävältä millään tavalla ja voitte yhdessä pohtia, löytyisikö jokin kumpaakin miellyttävä hyväily- tai seksitapa. Yksi vaihtoehto on kokeilla molemminpuolista masturbointia kumppanin kanssa, jolloin sinulla on mahdollisuus lopettaa omalta kohdaltasi tilanne, jos jokin tuntuu epämiellyttävältä. Aluksi voi myös testata, olisiko omalle hyvinvoinnille helpompaa, että keskittyisitte vain kumppanisi nautintoon. Voisitte seurata sinun tuntemuksiasi ja etenisitte sitten niiden sallimalla tavalla.
Asiasta kannattaa jutella kumppanin kanssa avoimesti. Aikuinen ihminen osaa suhtautua sydänperäisistä oireista ja peloista kerrottaessa tilanteeseen asiallisesti ja hyväksyvästi. Voit ottaa asian puheeksi vaikkapa kertomalla tilanteesta jonkin esitteen, videon tai muun esimerkin kautta. Kaikki sujuu todennäköisesti hyvin eikä sinulla ole syytä huolestua asiasta juttelemisesta.
Jos tilanne painaa sinua, on sallittua olla uudestaan yhteydessä lääkäriin ja kysyä, olisiko jokin apukeino, jolla saisit hallittua tilannettasi henkiseltä kantilta. Myös psykologin kanssa on mahdollista käsitellä pelkoon liittyviä asioita. Sinua saattaisi myös hyödyttää soitto neuvontapuhelimeen tai ajanvaraus seksuaalineuvojan luota. Tällä tavoin tilannettasi on mahdollista käsitellä perusteellisemmin ja saisit täsmällisempää tukea. Olemme täällä sinua varten ja yhteystietomme löydät täältä.
Neuvonnan tiimi