Kuinka usein seksitautitesteissä voi käydä? Luulen, että etenkin pienellä paikkakunnalla...
Kuinka usein seksitautitesteissä voi käydä? Luulen, että etenkin pienellä paikkakunnalla aletaan hyvin herkästi katsoa kieroon, jos näissä testeissä rampataan useita kertoja vuodessa. Tuskin annetaan edes aikoja. Jos testit ovat ilmaisia, pidetään niissä käymistä vähän väliä verovarojen tuhlaamisena. Voiko niissä siis käydä vaikka kahden viikon välein, jos oireitakaan ei ole?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Seksitautitesteissä on syytä käydä tarpeen mukaan eli silloin, kun on ollut mahdollisuus seksitautien tarttumiseen. Tämä merkitsee suojaamatonta seksiä sellaisen kumppanin kanssa, jonka seksitautitilannetta ei tiedä.
Seksitaudit ovat usein oireettomia, joten oireiden poissaolo ei merkitse seksitaudin poissaoloa. Tautien testaamisesta ja eri tautien itämisajoista saat tietoa tästä videosta.
Terveydenhuollon henkilökunnan tehtävänä on tarjota asiakkaalle ne terveyspalvelut, joita asiakas kulloinkin tarvitsee. Jos huomaa tarpeen käydä testeissä hyvin usein, on hyvä miettiä, että miten seksitautien ennaltaehkäisyyn voisi varautua nykyistä paremmin. Ehkäisyvälineiden käytöstä osana seksielämää voi keskustella esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
Neuvonnan tiimi