Kuinka varmistaa katsomansa pornon eettisyyden ja laillisuuden?- että videolla esiintyvät...
Kuinka varmistaa katsomansa pornon eettisyyden ja laillisuuden?
– että videolla esiintyvät henkilöt ovat varmasti vähintään 18-vuotiaita täysi-ikäisiä henkilöitä ja että he ovat ja toimivat videolla täysin omasta vapaasta tahdostaan?
– Voi etsiä näyttelijän tiedot tai profiilin kyllä, mutta mistä tietää ettei tiedot ole väärennettyjä?
– on olemassa sertifikaatteja kuten 18 usc S 2257 ja 28 CFR 75. Vaikka sertifikaatti ilmoitetaankin niin kuinka varmistaa että sitä myös noudatetaan?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pornon katsomisessa ei ole mitään pahaa ja on hienoa, että haluat varmistua pornon eettisyydestä ja laillisuudesta.
Pornossa näyttelijöiden tulisi lähtökohtaisesti olla täysi-ikäisiä henkilöitä ja tämän varmistaminen kuuluu tuotantoyhtiölle. Pornoteollisuus on kuitenkin hyvin laaja ala ja siksi markkinoille mahtuu erilaisia toimijoita. Googlaamalla eri tuotantoyhtiöiden tietoja saattaa löytää paremmin tietoa siitä, miten juuri heidän materiaalinsa on tuotettu. Pornonäyttelijöitä voi myös seurata somessa, jolloin voi saada käsitystä siitä, millaisissa tuotannoissa he työskentelevät.
Tilanteen ratkaisemiseksi on kehitelty myös niin sanottua reilun kaupan pornoa, jonka tuotannon eettisyyteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Näissä materiaaleissa esiintyvien henkilöiden pitäisi olla täysi-ikäisiä ja heidän tulisi saada asiallinen korvaus työstään. Pornon tuottaminen ei ole ilmaista, kuten ei muidenkaan elokuvien. Mikäli vain taloudellisesti mahdollista, eettisemmin tuotetusta pornosta kannattaa maksaa. Löydät lisätietoa aiheesta googlaamalla. Hyvä lähdeteos pornolukutaidon kehittämiseen on myös Ina Mikkolan teos Runkkarin käsikirja, jota saa esimerkiksi kirjastoista.
Yksi mahdollisuus voisi olla aloittaa eettisemmän pornon etsiminen suomalaisesta tarjonnasta. Yleisesti ottaen pornon pitäisi olla täällä kaikkien lakien mukaan tuotettua. Vaihtoehto kuvallisen materiaalin lisäksi on myös pornon kuluttaminen kirjallisen materiaalin kautta. Eroottista kirjallisuutta saa sekä netistä että kirjastoista ja myös tällä tavoin voi löytää itselle mukavia tapoja kiihottua.
On toki aina periaatteessa mahdollista, että yksittäiset pornossa esiintyvät henkilöt voivat kertoa itsestään tietoja, jotka eivät pidä paikkaansa. Tämä on asia, josta pornon kuluttajana ei voi täysin varmistua. Se että olet pyrkinyt parhaasi mukaan selvittämään pornon tuotanto-olosuhteita kuvaamallasi tavalla on jo paljon. Vaikka sataprosenttista varmuutta ei olisikaan mahdollista saada, voit hyvillä mielin nauttia pornosta, joka selvitystyösi perusteella vastaa eettisiä vaatimuksiasi.
Jos haluat jutella lisää, voit soittaa neuvontapuhelimeemme.
Neuvonnan tiimi