Kuinka yleisiä avoimet suhteet ovat? Alkaako ne olla yleisempiä kuin...
Kuinka yleisiä avoimet suhteet ovat? Alkaako ne olla yleisempiä kuin monogamia? Jotenkin tuntuu että avoimista suhteistaa puhutaan nykyään medioissa niin paljon ja samalla syyllistetään ”omistushaluisia ja ahdasmielisiä” monogamian suosijia… Onko nykypäivänä outoa tykätä vain monogamisesta suhteesta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Avoimella suhteella tarkoitetaan suhdemuotoa, jossa suhteen osapuolet hyväksyvät sen, että suhteen toisella osapuolella, tai molemmilla osapuolilla, on myös muita romanttisia suhteita tai seksikumppaneita samanaikaisesti. Avoimet suhteet muotoutuvat aina sellaisiksi kuin osapuolet yhdessä sopivat. Asiasta ei ole runsaasti tutkimustietoa, mutta joidenkin tutkimusten mukaan Suomessa eläisi noin 55 000 henkilöä avoimessa suhteessa. Lisätietoa monisuhteista löydät täältä.
Avoimista suhteista puhutaan nykyään paljon mediassa luultavasti sen takia, että halutaan tuoda esiin erilaisia tapoja elää. Ei ole silti mukava tunne, mikäli kokee median juttujen olevan syyllistäviä. Jokaisella on oikeus elää omanlaistansa elämää, halusipa olla sitten monogamisessa suhteessa tai avoimessa suhteessa. Monogamisesta suhteesta on siis sallittua tykätä, jos se itselle tuntuu parhaimmalta suhdemuodolta. Monogamia on edelleen sosiaalisesti hyväksytympää ja yleisten normien mukaista verrattuna eettisiin monisuhteisiin.
Juttelemme neuvontapuhelimessa mielellämme lisää, mikäli kaipaat syvempää keskustelua teemaan liittyen tai toivoisit neuvoja tai tukea tilanteeseesi.
Neuvonnan tiimi