Kuinkahan pitkään yksi kondomi pysyy ehjänä yhdynnässä? Sitähän suositellaan, että...
Kuinkahan pitkään yksi kondomi pysyy ehjänä yhdynnässä? Sitähän suositellaan, että pitkän yhdynnän aikana pitäisi kondomi välillä vaihtaa. Voiko sitä tietää, milloin olisi sopiva hetki vaihtaa? Tarvitseeko kondomi vaihtaa, jos siirrytään emättimestä peppuun?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kondomi valmistetaan tavallisesti lateksista, eli luonnonkumista, ja on sinänsä melko kestävää materiaalia. Mikäli kondomin koko on valittu oikein, kondomi on asetettu oikein ja yhdynnässä on esimerkiksi käytetty joko vesi- tai silikonipohjaista liukuvoidetta, pitäisi kondomin kestää turvallisesti yhden aktin verran, vaikka akti olisikin vähän pidempää sorttia. Erilaiset haittatekijät, kuten säilyttäminen väärin, umpeutunut päivämäärä, kitka tai öljypohjainen liukuvoide, voivat vaikuttaa heikentävästi kondomin tehoon tai jopa rikkoa kondomin.
Kondomi pitää vaihtaa silloin, kun kondomin sisään on lauettu, mutta yhdyntää halutaan vielä jatkaa. Jos tuntuu itsestä siltä, että kondomi on parempi vaihtaa vielä jossain välissä, vaikka sen sisään ei ole vielä lauettu, saa näin tietysti tehdä. Kondomia ei ole pakko vaihtaa siinä tapauksessa, jos emätinyhdynnästä siirrytään anaaliyhdyntään. Anaaliyhdynnän jälkeen kondomi on kuitenkin vaihdettava hygieniasyistä ja myös sormet tai mahdolliset seksilelut olisi hyvä pestä, mikäli aikoo jatkaa vielä yhdynnän muita muotoja.
Jos sinulle jäi vielä kysyttävää, voit jutella asiasta terveydenhoitajan kanssa tai soittaa neuvontapuhelimeemme.
Maija Nieminen