Kulutin paljon erilaisia pornoja teini-ikäisenä, ja näihin kuului myös toisinaan...
Kulutin paljon erilaisia pornoja teini-ikäisenä, ja näihin kuului myös toisinaan muutama animevideo ja manga jossa esitettiin shotaa/lolia. En ole koskaan tuntenut seksuaalista kiintymystä lapsia kohtaan, eikä preferenssini pornossakaan koskaan keskittynyt pääasiassa noihin edellämainittuihin kategorioihin. Tiedän etten syyllistynyt rikokseen ja että en nuorena ole ymmärtänyt täysin mitä väärää kuvissa oli, mutta koen silti ajoittain hirveää syyllisyyttä ja häpeää, miten siitä pääsisi yli?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisillä on erilaisia fantasioita, niistä nauttiminen on sallittua sekä ihana seksuaalinen voimavara. Pornon katselu on tavallista ja hyvin yleinen tapa nauttia omasta seksuaalisuudesta.
Joskus pornovideoiden katsominen voi herättää ristiriitaisia tunteita. Vaikka tietäisi, ettei ole tilanteessaan tehnyt mitään väärää, voi kantaa mukanaan syyllisyyttä tai häpeää. Syyllisyyden tunne kohdistuu tekemiimme tekoihin, kun taas häpeä kohdistuu meihin itseemme ja koemme olevamme viallisia. Pidemmän päälle tällaiset tunteet ja ajatukset voivat kuormittaa tarpeettoman paljon, joten on hyvä asia, että otit meihin yhteyttä.
Millaisissa tilanteissa ja kuinka usein kuvaamiasi tunteita esiintyy? On inhimillistä pohtia jälkikäteen omaa toimintaansa ja miettiä, mitä olisi tehnyt toisin. Kyseiset elämänvalinnat tehdään kuitenkin aina niillä tiedoilla ja taidoilla, joita henkilöllä siinä hetkessä on. Negatiivisten ja syyllistävien ajatusten tullessa voi lempeästi huomioida kyseiset ajatukset ja antaa niiden sitten poistua mielestä.
Netissä törmää helposti sellaiseen materiaaliin, joka voi jäädä mietityttämään. Ihminen on utelias ja etenkin nuorena saatamme olla kiinnostuneita näkemään uusia juttuja. Olet hienosti jo nimennyt tunteesi ja tiedostat, ettei kyseisten videoiden katselusta tarvitse syyllistää itseään. Myötätuntoa itseä kohtaan voi kehittää ja harjoitella.
Syyllisyyden ja häpeän tunteita on myös mahdollista työstää ammattilaisen kanssa, jos asia vielä vaivaa sinua ja haluat jutella jonkun kanssa tunteistasi ja ajatuksistasi. Sinua voisi helpottaa yhteydenotto esimerkiksi neuvontapuhelimeemme tai ajan varaaminen seksuaalineuvojan luota. Näin tilannettasi voidaan käsitellä perusteellisemmin ja täysin luottamuksellisesti. Yhteystietomme löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi