Kumppanin pakonomainen seksikäyttäytyminen
Hei, kumppanillani on seksiaddiktio ja olen saanut tietää, että hänellä on lukuisia kumppaneita suhteemme ulkopuolella. Lisäksi toimintansa tuntuu aiheuttavan ongelmia hänelle itselleen, kuten ahdistusta. Hän ei myönnä ongelmaa vaan kieltää kaiken. Tästä kaikesta on aiheutunut ongelmia suhteeseemme ja olen neuvoton. Ihminen on minulle mitä rakkain, mutta kärsin tilanteesta valtavasti. Mitä voi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pakonomainen seksikäyttäytyminen tarkoittaa toimintaa, jota henkilön on vaikeaa hallita tai lopettaa itse. Pakonomainen seksikäyttäytyminen voi olla tapa häivyttää ikäviä tunteita tai tapa etsiä nopeaa nautintoa. Käyttäytyminen voi näyttäytyä esimerkiksi suhteen sääntöjen rikkomisena, valehteluna tai salailuna. On arvokasta osata hakea tietoa ja apua silloin, kun omat voimavarat eivät riitä. Pakonomainen seksikäyttäytyminen saattaa usein vaikuttaa sekä henkilön itsensä että hänen läheistensä hyvinvointiin.
Avoin kommunikaatio ja tunteistaan puhuminen on tärkeää. On hyvä, että olet ilmeisesti uskaltanut ottaa asian rohkeasti puheeksi. Näin voi tehdä jatkossakin. Sinua/teitä voisi hyödyttää esimerkiksi näihin sivuihin tutustuminen sekä yhteydenotto seksuaalineuvojaan, seksuaaliterapeuttiin tai psykoterapeuttiin. Yhteystietomme löytyvät täältä. Ammattilaisen avulla pyritään havaitsemaan pakonomaisen toiminnan laukaisevien tekijöiden aiheuttamia tunnetiloja ja yritetään löytää keinoja purkaa tunnetiloja muuten kuin seksin avulla. Mikäli tilanne aiheuttaa mielenterveyden haasteita, kuten ahdistusta, voi myös lääkärikäynnistä olla apua. Yksin ei tarvitse tällaisia asioita ratkaista, sillä tukea on saatavilla.
Neuvonnan tiimi