Kumppanin pornon katselusta ja itsetyydytyksestä puhuminen kumppanille itselleen
Haluaisin, että mies pääsääntöisesti tyydyttäisi isomman osan haluistaan minun kuin itsetyydytyksen/pornon kanssa. Näkisin sen merkkinä tarpeeksi hyvästä seksielämästä ja siitä, että kumppani tuntee enemmän haluja minua kuin pornoa kohtaan. Onko tämä kohtuuton toive? Voiko tästä puhua kumppanille, vai tulisiko toisen itsetyydytyksen tarpeet jättää kokonaan rauhaan? Haluaisin puhua mutta huolettaa, että toinen kokisi minun yrittävän rajoittaa häntä, ja pornon osuus vaan kasvaisi ja minun vähenisi

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pornon katseluun liittyvät asiat huolettavat muitakin suhteessa olevia. Tyypillisimmin ihmisiä huolestuttaa se, että pornon katselun koetaan olevan pois yhteisestä ihmissuhdeajasta tai seksielämästä.
Ymmärrettävästi omat toiveet tai näkemykset saattaa olla vaikeaa ottaa puheeksi, sillä itsetyydytykseen ja pornoon liittyvät asiat mielletään henkilökohtaisiksi. Suhteessa ollessaankin ihmisellä on loppujen lopuksi oikeus omaan kehoonsa ja seksuaalisuutensa toteuttamiseen. Jos asia vaivaa sinua, voi aihepiirin ottaa lämpimällä ja kunnioittavalla tavalla puheeksi. Omista toiveistaan puhuminen ei ole kohtuutonta. Keskustelussa voi korostaa sitä, ettet halua rajoittaa kumppaniasi ja tämän seksuaalisuuden toteuttamista, mutta toivoisit enemmän aikaa ja huomiota myös yhteiselle seksillenne. Saattaa olla, että kumppanisi ei ole tajunnut, miltä tilanne on sinusta tuntunut.
Mikäli aihe olisi arka käsitellä yhdessä, on apua ja neuvoja saatavilla lisää seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin luota. Tarvittaessa ajan voi varata yksinkin. Yhteystietomme muihin neuvontapalveluihimme löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi