Kumppanini haluaisi, että poikamme ympärileikattaisiin. Hän kokee sen velvollisuudekseen. Minulla...
Kumppanini haluaisi, että poikamme ympärileikattaisiin. Hän kokee sen velvollisuudekseen. Minulla ei ole syytä leikkaukselle enkä koe sitä millään tavoin eettiseksi. Hänelle se on kuitenkin periaatteen ja kunnian asia. Mitä tehdä? Miten tätä asiaa lähestyä?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Hyvä että lähestyit meitä pohdintasi kanssa. On hienoa kuulla, että kannat huolta lapsesi hyvinvoinnista ja oikeudesta keholliseen koskemattomuuteen.
Suomen lainsäädännössä todetaan, että lapsen tulee saada erityistä suojelua ja huolenpitoa. Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen on vanhemman ensisijainen tehtävä. Vanhemman tuleekin ristiriitatilanteissa asettaa lapsen hyvinvointi etusijalle ja muistaa, että lapsella on omat oikeutensa, joihin sisältyy oikeus kehon koskemattomuuteen. Tätä oikeutta vanhemman tulee suojata.
Lääketieteellisesti tarpeettomat lapsen kehoon kohdistuvat toimenpiteet eivät ole perusteltuja. Suomessa esimerkiksi lapsen tukistaminen on väärin, ja lapsen kaltoinkohtelusta voidaan tehdä sekä lastensuojeluilmoitus että tutkintapyyntö poliisille. Ympärileikkaus ilman terveydellistä syytä täyttää pahoinpitelyn tunnusmerkistön.
Lapsen keho on erityisen hauras ja leikkaus on aina riski, lapselle erityisen suuri sellainen. Ympärileikkaus on peruuttamaton ja kivulias toimenpide, josta voi aiheutua terveyttä ja jopa henkeä uhkaavia komplikaatioita. Lapsena ympärileikatuilla on huomattavasti suurempi riski esimerkiksi ajan myötä kehittyvälle virtsaputken suun kuroumalle, jota voidaan joutua hoitamaan leikkauksella.
Lapsen oikeudet ovat kansainvälisesti tunnustetut. Pohjoismaiset lapsiasiavaltuutetut ja lastenlääketieteen asiantuntijat ovatkin todenneet, että lääketieteellisesti tarpeettomat toimenpiteet tulee siirtää myöhempään ajankohtaan, jolloin henkilö voi itse päättää, mitä hän haluaa sukuelimilleen tapahtuvan. Silloin hän myös tietää, mitä riskejä penistä suojaavan, tuntoherkän kudoksen poistamiseen liittyy ja mitä kielteisiä seurauksia sillä voi olla myöhemmin elämässä. Suomen lapsiasiavaltuutetun sivuilta voi lukea pohjoismaisten lapsiasiavaltuutettujen ja lastenlääketieteen asiantuntijoiden lausunnon aiheesta.
Lapsena ympärileikatun lapsen suhde vanhempiin voi kärsiä, samoin lapsen suhde omaan kehoon. Asiakastyössä olemme törmänneet siihen, kuinka he, joiden sukuelimiin on kajottu ilman lääketieteellistä syytä, kärsivät siitä ajatuksesta, että heidän kehonsa ei kelvannut vanhemmille sellaisena kuin se syntymässä oli. Miehillä on myös tavattu ongelmia mm. seksuaalitoiminnoissa. Leikkaus jättää arvet, jotka voivat myöhemmin olla haitaksi peniksen toiminnalle ja kasvulle.
Pohdit kysymyksessäsi, että miten asiaa tulisi lähestyä ja mitä voisit tehdä. Avoin keskustelu on ainoa tie silloin, kun rakennetaan yhteistä ymmärrystä aiheesta, josta keskustelun osapuolilla on eriäviä näkemyksiä. Keskustelussa on tärkeää tuoda esiin tässäkin vastauksessa mainittuja faktoja ympärileikkausten seuraamuksista. Jos tilanne kärjistyy ja epäilee, että toinen vanhempi saattaa toteuttaa ympärileikkauksen ilman omaa suostumusta, on omasta lapsesta mahdollista tehdä lastensuojeluilmoitus.
Keskustelisimme mieluusti lisää teidän kanssanne tai sinun kanssasi. Ajan voi varata lomakkeella.
Tiina Vilponen