Kun kondomia laittaessa pitäis laittaa nahka esinahan taakse niin en...
Kun kondomia laittaessa pitäis laittaa nahka esinahan taakse niin en pysty koska minun nahka ei mene tarpeeksi taakse onko se normaalia vai mitä

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia seksuaaliterveydestäsi. Tarkoititko siis kysymyksessäsi, että esinahkasi ei mene tarpeeksi terskan taakse? Esinahka on kiinnittynyt penikseen kiinnikkeillä, jotka yleensä irtoilevat ajan kuluessa itsestään. Et maininnut ikääsi, mutta joskus kiinnikkeet irtoavat lähempänä täysi-ikäisyyttä. Monella muullakin on kuvaamiasi vaikeuksia, eli et ole tilanteessasi yksin. Vaikuttaako ahdas esinahka jollakin muulla tavalla elämääsi, onko sinulla esimerkiksi kipuja?
Esinahan tiukkuutta voi yrittää itse helpottaa varovaisesti venyttelemällä. Venyttelyissä olisi hyvä käyttää apuna esimerkiksi jotakin hajusteetonta voidetta. Omaa kehoaan kannattaa kuunnella ja edetä venyttelyissä hellävaraisesti. Ajan myötä säännöllinen venyttely voi auttaa tilanteeseen. Kondomin voi tällä välin vetää esinahan päällekin. Tällöin kondomin voi yrittää saada pysymään varmemmin paikallaan esimerkiksi venyttämällä kondomin päälle vielä esimerkiksi penisrenkaan. Kumppanin kanssa voi myös keskustella yhdynnän lisäksi muista keinoista tuottaa seksuaalista mielihyvää molemmille.
Jos tilanne aiheuttaa sinulle kipuja, tila ei mene ohi venyttelyllä tai kyse ei olekaan ahtaaseen esinahkaan liittyvistä asioista, on varminta kääntyä lääkärin puoleen. Lääkärillä on myös muita hoitomuotoja, joilla tilannetta voidaan auttaa. Lisäksi neuvontapalvelujemme puoleen saa kääntyä aina uudestaankin, mikäli asia jää vaivaamaan. Lisätietoa esinahasta löydät täältä.
Neuvonnan tiimi