Kun yritän harrastaa seksiä poikaystävän kanssa saan paniikki kohtauksen. Minulla...
Kun yritän harrastaa seksiä poikaystävän kanssa saan paniikki kohtauksen. Minulla ei pitäisi olla traumaattisia kokemuksia siihen liittyen, joten miksi saan paniiki kohtauksen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Paniikkikohtausten taustat ja syyt voivat olla moninaisia ja joskus myös osittain tuntemattomia. Millainen elämäntilanteesi noin yleisellä tasolla on; onko elämässäsi tapahtunut esimerkiksi suuria muutoksia, onko sinulla ihmissuhdeongelmia tai oletko kokenut voimakasta stressiä viime aikoina? Hyvin erilaiset asiat voivat laukaista paniikkikohtauksen ja tilanteen taustalla ei siis välttämättä tarvitse olla aiempi traumaattinen kokemus, toki joissakin tapauksissa myös tästä saattaa olla kyse.
Miten olet nyt voinut? Kauanko tilannetta on jatkunut ja tuleeko paniikkikohtaus aina, kun yrität harrastaa seksiä? Ilmeneekö kyseisiä kohtauksia muissa tilanteissa? Tapahtunut vaikuttaa monesti omaan fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin ja joissakin tapauksissa paniikkia aiheuttavia tilanteita alkaa pelätä ja siten myös välttää. On tärkeää kuitenkin muistaa, että paniikkikohtaukset voivat tuntua ahdistavilta, mutta ovat vaarattomia. Paniikki saa ihmisen hengittämään pinnallisesti, mikä taas voi lisätä ahdistuksen tunnetta. Omaa kehoaan ja mieltään voi esimerkiksi yrittää rauhoittaa syvällä hengityksellä palleaan asti. Tänne on koottu lisää erilaisia paniikin omahoitoon soveltuvia ohjeita, joista voisi olla hyötyä sinulle. Lisäksi kannattaa aina omasta tilanteestaan puhua avoimesti kumppaninsa kanssa.
Tilanteen selvittämiseksi sinua saattaisi hyödyttää asiasta keskusteleminen lääkärin kanssa. Lisäksi meidän neuvontapalveluistamme voisi olla teille molemmille hyötyä, jotta asiaan voitaisiin perehtyä syvemmin. Toivottavasti tilanne on jo tasaantunut ja löydät sinulle sopivan auttamismuodon.
Neuvonnan tiimi