Kuukautisten aikana masturboiminen
Kuukautisten aikaan saatan masturboida monena iltana(kuukautiset kestävät n. 5 vrk), mutta kuukautisista vapaana aikana teen sitä vain 0-1 kertaa per veretön jakso. Onko tavallista että hormonit tms. ovat jotenkin sekaisin vuotopäivinä? Syön Diane Novaa, voisiko olla niin että kuukausittaisella taukoviikolla keho menee jotenkin ylikierroksille kun lääkepitoisuus pienenee? Ei tilanteesta haittaa ole, mutta on vähän outoa että haluttaa oikeastaan vain silloin kun masturbointi on sotkuisempaa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokaisen hormonitoiminta seksihaluineen on hyvin yksilöllistä. On kuitenkin täysin tavallista, että joillakin seksihalut lisääntyvät kuukautisten aikana. Ensimmäisenä vuotopäivänä estrogeeni- ja testosteronitasot ovat matalalla, mutta muutaman päivän kuluttua kehon testosteronitasot kohoavat. Testosteronitasojen kohoaminen voi saada aikaan myös seksihalujen syntymisen. Saattaa olla, että viestissäsi mainitsemilla asioilla on yhteys. Voimakkaita seksihaluja voi kuukautisten aikana kuitenkin ilmetä myös niillä, jotka eivät syö hormonaalisia lääkevalmisteita. Kuvaamasi tilanne on siis muillekin tuttu asia.
Hyvä kuulla, jos asia ei muutoin haittaa sinua. Masturbointia saakin harrastaa juuri silloin, kun se itsestä tuntuu hyvältä ja sopivalta. Jos masturboinnin sotkuisuus kuukautisten aikana haittaa, voi testata masturbointia esimerkiksi kylpyhuoneessa, jolloin kuukautisveren saa helposti pestyä pois. Mikäli haluaisit vielä tarkempaa tietoa tilanteeseesi liittyen, voit olla yhteydessä gynekologiin.
Neuvonnan tiimi