Kuukautisten puuttuminen jälkiehkäisypillerin ottamisen jälkeen
Moikka, minulla ja kumppanillani meni kondomi rikki neljä- viisi viikkoa sitten, jonka jälkeen heti seuraavana päivänä otin jälkiehkäisypillerin. Kuukautisien olisi pitänyt alkaa 10.1 eli ne ovat nyt myöhässä 17 päivää. Kävin kuitenkin 18.1 gynekologilla jossa kohtu ultrattiin ja otettiin negatiivinen raskaustesti. Kuukautiset eivät kuitenkaan vieläkään ole alkaneet, voiko olla mahdollista että olisin kuitenkin raskaana vai voiko syynä olla vaan tuo jälkiehkäisypillerin vaikutus?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olette toimineet vastuullisesti ja käyttäneet kondomia sekä kondomin rikkoutuessa jälkiehkäisyä. Hyvä juttu, että olet myös ehtinyt käydä jo gynekologilla. Gynekologi olisi kyllä huomannut, jos raskaus olisi alkanut. Kerroit, että raskaustestikin oli negatiivinen, eli voit olla huolettomin mielin. On tavallista, että jälkiehkäisy voi viivästyttää kuukautisten alkamista. Odottele rauhassa, kuukautisesi kyllä todennäköisesti alkavat jossain vaiheessa. Joskus jo stressi asian suhteen voi myös vaikuttaa kuukautisten myöhästymiseen. Jos asia vaivaa sinua tai kuukautisia ei kuulu jatkossakaan, voit olla yhteydessä gynekologiisi ja kysyä, miten hän suosittelisi toimimaan tilanteessasi.
Toivottavasti asia ei paina sinua enää. Kumppanin kanssa kannattaa jutella huolistaan, sillä keskustelu yleensä auttaa. Myös me kuuntelemme sinua mielellämme neuvontapuhelimessa, jonka yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi