Kuuluuko tapailukumppanin ominaistuoksusta tykätä?
Olen nyt tapaillut jonkin aikaa naista, jota kohtaan minulle ei kuitenkaan ole kehittynyt voimakkaita tunteita, vaikka sinänsä pidänkin hänestä. Olemme suudelleet joitakin kertoja, ja minua mietityttääkin, kuuluisiko minun tykätä hänen hajustaan. Hänen tuoksunsa ei ole epämiellyttävä, mutta en myöskään pidä sitä mieluisana. Suutelu on sinänsä kivaa, mutta mietin voisiko se olla parempaakin, ja onko sen vuoksi todennäköistä ettei minulle edes synny romanttisia tunteita häntä kohtaan.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisiä ohjaavat erilaiset aistit ja jokaisella on oma ominaistuoksunsa. Ominaistuoksu voi vaikuttaa toisen ihmisen puoleensavetävyyteen, mutta toki parisuhteen alkamiseen ja pysyvyyteen vaikuttavat monet muut tekijät, kuten esimerkiksi samanlaiset arvot ja elämänkatsomus. Ihmisen ominaistuoksusta pitäminen on toivottavaa, mutta riippuu paljon aina tapauksesta ja henkilöistä itsestään, antaako tuoksun määritellä suhteen tulevaisuuden.
Koetko, että toisen vetovoimaan vaikuttaa tässä tapauksessa ratkaisevasti juuri tuoksuun liittyvät asiat? Viestistäsi sai kuvan, että kaipaisit vielä jotakin erityisempää tunnetta niin suudellessa kuin muutenkin, eikä asia liity yksinomaan tuoksuun. Kaikkien kanssa ei jostain syystä synny voimakkaita tunteita, vaikka toivoisikin. Joillakin tunteet voivat roihahtaa ajan myötä, toiset taas ajattelevat, että voimakkaan kemian tulisi syntyä heti. Ihmisiä ja suhteita on erilaisia ja siksi näkemystapojakin voi olla useita.
On sallittua pohtia suhteen tulevaisuutta ja miettiä, millaiset tekijät määrittelevät oman parisuhteen muodostumista. Jatkuva tunteiden puntarointi voi vaikuttaa suhteen kehittymiseen ja laatuun. Toisen kanssa olisi hyvä jutella siitä, millaisena hän kokee tapailusuhteenne tämänhetkisen tilan ja millaisena hän toivoisi tilanteen jatkuvan. Ihmissuhteet eivät aina ole helppoja ja joitakin asioita saattaa olla vaikea ottaa puheeksi. Jos tilanne tuntuu sinulle itsellesi hankalalta, voi keskusteleminen asiasta täysin ulkopuolisen ihmisen kanssa auttaa. Halutessasi voit jutella tarkemmin tilanteestasi esimerkiksi neuvontapuhelimessa, jossa on mahdollisuus käsitellä asiaasi perusteellisemmin. Yhteystiedot saat täältä.
Neuvonnan tiimi