Kuuluuko terskan olla kosketusarka?
Kuuluuko terskan olla kosketusarka? Minun on vaikea pystyä sitä koskettamaan, kun se on niin tuntoherkkä. Terskan reunat on kaikkein arimmat. Pippelin kärki ei ole ihan yhtä arka, mutta kyllä sekin aristaa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet tarkkaillut omaa kehoasi ja sen reaktioita. Terska on tuntoherkkä alue ihmiskehossa. Näin nettineuvonnan kautta on kuitenkin valitettavasti hankalaa sanoa varmasti, mikä tilanteesi taustalla on. Etenkin nuorilla esinahan suojassa ollut terska voi tuntua aristavalta. Tällaisissa tapauksissa terska tottuu kosketukselle vähitellen. Jos jokin kosketus aristaa tai sattuu, on hyvä kuunnella kehoa ja pyrkiä toimimaan siten, ettei aluetta tulisi liiaksi kosketeltua. Voit myös valita alusvaatteet ja housut niin, etteivät ne hankaa liikaa pippeliä tai terskaa.
Et maininnut, onko aristaminen uusi oire tai ilmeneekö arkuutta koko ajan vai vain tietyissä tilanteissa. Onko sinulla arkuuden lisäksi muita oireita? Arkuus voi johtua joskus esimerkiksi terskan ja esinahan ihottumasta. Tällaisten tilanteiden syynä voi olla muun muassa alueen hautuminen, liialliset alapesut tai tulehdus. Erilaisiin tilanteisiin on saatavilla hoitomuotoja, mikäli alue oireilisi voimakkaasti. Jotta saisit varmemman tiedon tilanteeseesi, voit ottaa asian puheeksi terveydenhoitajan kanssa. Terveydenhuollon ammattilaiselta saat täsmällisempää tietoa juuri sinun terveyteesi liittyen. Syytä huoleen tai nolostumiseen ei kuitenkaan ole, joten voit rohkeasti kertoa tilanteestasi terveydenhoitajalle. Lisäksi turvalliselle aikuiselle kannattaa aina puhua, jos jokin mietityttää.
Neuvonnan tiimi