Kuuluuko yhdyntään valmistautua jollakin erityisellä tavalla?
Kuuluuko yhdyntään valmistautua jollakin erityisellä tavalla? Tokihan pojan pitää huolehtia, että pippeli on puhdas. Ja ehkäisy on hoidettava, jos ei haluta lapsia. Onko jotakin muuta, joka on otettava huomioon?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ei ole mitään erityisen tarkkaa ohjetta yhdyntöihin valmistautumiseen. Yksinkertaisimmillaan mainitsemasi hygieniaan ja sopivaan ehkäisyyn liittyvät seikat riittävät. Yhdyntä on paljon muutakin kuin fyysinen suoritus, joten ennen yhdyntöjen aloittamista on hyvä kuulostella, onko yhdyntään valmis henkisellä tasolla.
Ennen seksikontaktia on tärkeää jutella kumppanin kanssa molempien toiveista ja rajoista. Kumppanilta kannattaakin kysyä, onko hänellä mielessään jokin asia, joka pitäisi ottaa huomioon ennen yhdyntää. Kumpikin voi vielä pohtia, millaisia asioita on valmis tekemään ja kokevatko molemmat olevansa valmiita seksiin niin henkisellä kuin fyysiselläkin tasolla. Yhdessä on mahdollista valita yhdyntää varten myös jokin rauhallinen aika ja paikka.
Jos sinua kiinnostaa, voit vielä tutkia ekaa kertaa, emätinyhdyntää, anaaliseksiä ja suuseksiä käsitteleviä artikkeleitamme, joihin on koottu laajemmin tietoa aihepiiriin liittyen. Myös turvallisen aikuisen tai terveydenhoitajan puoleen saa aina kääntyä.
Neuvonnan tiimi