kysymyksiää
Moikka! Oon 15v tyttö ja pari asiaa on mietityttäny jonku aikaa. Ensinnäki erosin hetki sitte miun poikaystävästä ja meil oli tapana olla suht läheisessä kontaktissa päivittäin (halailu pussailu yms) ja aina kerran viikkoo mentii joko niille tai se meille ja se tykkäs kosketella miun ”naisellisia alueita” ja tehtii toisillemme fritsuja yms. ja se oli tosi kivaa. Mietin vaa et onko normaalia et eron jälkee miul on tavallaa aika kovaki ikävä sitä seksuaalista kontaktia? Välillä ku oon vaik yksi kotona vaik sängyllä ni tulee semmone et oispa lusikassa jonku kaa ja se samalla vaikka puristelis miun tissejä tai jotai muuta vastaavaa. Tekeekö se miusta nyt ihan hävyttömän jos miul on ikävä tommosta läheisyyttä ja koskettelua? Ja sit toine asia mikä nyt ei oo tällä hetkellä ajankohtasta mut mietin muute vaa noita suuseksi asioita et onko se siis ihan välttämätöntä käyttää kortsua tai jotai elmukelmua jos ei haluu tauteja? Oon kuullu joittenki jätkäpuolisten kaverien sanovan et suihinotto tunnu miltää jos on kortsu päällä. Ja sit oon lukenu et se kortsun maku ei oo kauheen hyvä, ja nimenomaa makukortsut on vielä oksettavamman makusia. Tai sitte toisinpäi, onko se sen jätkä mielestä kauheen kivaa pitää jotai kortsusta leikattua liinaa siinä pillun päällä samaa aikaa ku nuolee? Ja tuntuuko se sen kelmun läpi sitte yhtää miltää? Ja sitte vielä siis onks sperman nielemine turvallista? Pornossaha naiset nimenomaa haluu niellä sen mutta porno nyt on toki näyteltyä jne. Mutta näin tiivistettynä: Jos harrastaa suuseksiä ilman kortsua, onko se turvallista, ja jos jätkä laukee ni voiko sen niellä ilman tautien tai minkään muun pelkoa vai pitääkö siinä vieressä olla joku kuppi mihin se mälli pitää sylkästä?
Tulipas paljon asiaa, kiitos vastauksista jo etukäteen! 😀

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että halusit ottaa meihin yhteyttä ja otit puheeksi sinua mietityttäneet asiat.
Ikävää kuulla, että erositte poikaystäväsi kanssa hiljattain. Mukavaa huomata, että olet jo varmaankin pystynyt käsittelemään asiaa ja valmis katsomaan elämää eteenpäin vähitellen. On silti ihan luonnollista miettiä koettuja hetkiä tai fantasioida erilaisista seksuaalisista teoista. Tämä ei tee sinusta hävytöntä. Kaipaus toisen ihmisen läheisyyteen ja koskettamiseen on hyvinkin inhimillistä ja luonnollista. Muistelevathan ihmiset muitakin asioita kuin seksuaalisiin tekoihin liittyviä juttuja, joten vähän eroottisemmatkaan muistot tai toiveet eivät tee kenestäkään härskiä. Jatka siis samaan malliin, jos siltä tuntuu.
Suuseksissä, kuten muissakin tavoissa harrastaa seksiä, on tärkeää muistaa kondomi tai suuseksiin tarkoitetun liinan käyttö. Tuorekelmukin käy hätätilanteessa, mutta aina varmin keino on tuo liinamainen suoja tai kondomista askarreltu suoja emättimen päälle. Näin vältetään tautien tarttuminen.
Voi olla, että aluksi liinamaisen suojan kanssa suuseksi voi olla jonkinlaista taiteilua, mutta harjoitellessa oppii juuri teille sopivan tekniikan ja tavan tuottaa nautintoa suulla. Niin suuseksisuojan kuin kondominkin kanssa voi tuntea nautintoa, mutta toki herkemmältä saattaa tuntua ilman suojausta. Tuntemukset kuitenkin vaihtelevat yksilöittäin. Mikäli päättää harrastaa ilman suojausta (suu)seksiä ja toisella tai molemmilla on ollut aiempia kumppaneita, tulisi ennen seksin harrastamista käydä testeissä varmuuden vuoksi. Tämä on ainoa tapa varmistaa, että seksiä voi harrastaa turvallisesti toisen kanssa ilman ehkäisyä.
Kondomeissa on monia erilaisia ominaisuuksia. Suuseksiin voi halutessaan valita esimerkiksi tavallista ohuemman kondomin, jolloin myös kosketus voi tuntua herkemmältä kondomin läpi. Jokaisella ihmisellä on omat makumieltymyksensä niin ruoan kuin kondomimakujenkin suhteen. Se mikä maistuu toiselle pahalta, voi toisen suussa maistua ihan hyvältä. Tavallisten kondomien lisäksi on tosiaan myös laajasti muita eri makuvaihtoehtoja, joita voi halutessaan testata jo etukäteen joko ostamalla kaupasta, erotiikkaliikkeestä tai tilaamalla netistä. Makukondomeja myydään monesti yksittäispakattuina, joten sinällään ei ole niin suurta rahallista menetystä, jos maku ei olisikaan juuri sinun mielestäsi hyvä.
Suuseksin ei aina tarvitse päättyä laukeamiseen, mutta jos laukeaa, ei ole myöskään pakko laueta suuhun. Pornossa tosiaan saatetaan laueta suuhun, mutta tällöin on aina seksitaudin vaara, mikäli testeissä ei ole käyty. Joillakin voi myös ärtyä nielu spermasta, joten tämän takia kaikki eivät pidä nielemistä omana juttunaan. Tällöin voi halutessaan pitää vaikkapa tuota mainitsemaasi kuppia jossain lähellä ja sylkäistä sperman sinne. Toinen vaihtoehto on, että päätätte jo etukäteen, että poika laukeaa jonnekin muualle kuin suuhusi.
Suuseksiä ei ole kenenkään pakko harrastaa, jos ei siltä tunnu. Jos suuseksiin päädytään, on tärkeää, että molemmat nauttivat. Jos jommastakummasta ei tunnu hyvältä, ei myöskään kannata kaikkea sellaista tehdä, mitä on nähnyt pornossa tai kuullut muiden tekevän. Tärkeintä, että tilanne on kummallekin osapuolelle miellyttävä. Aina kannattaa jutella toisen kanssa omista ja yhteisistä toiveista sekä peloista, jotta tilanne olisi rennompi. Yhteisen hassuttelun ja huumorin kanssa pelottavakin tilanne voi tuntua paljon mukavammalta ja rennommalta.
Vaikutat tunnolliselta ja fiksulta tytöltä, toivottavasti sait tästä lisää selvyyttä asioihin. Meihin saa aina olla uudestaan yhteydessä, vastaamme mielellämme kysymyksiisi, jos jokin jäi vielä epäselväksi. Sitä ennen voit lukea meidän sivuiltamme suuseksistä.
Helliä hetkiä ja kaikkea hyvää sinulle nyt ja tulevaisuudessasi!
Maija Nieminen