Lapsi yllätti kesken seksin
7-vuotias poikamme pääsi yllättämään meidät kesken seksin, ja vieläpä kaikkein kriittisimmällä hetkellä. Ratsastin miehen päällä pylly ovelle päin, ja sain juuri orgasmin, kun poika kysyi, mitä me teemme. Hän kysyi miksi äidin pylly keinahteli isän päällä, miksi minulta pääsi äännähdyksiä, ja miksi isän pippeli sojotti. Sanoin, että puhutaan tästä myöhemmin. En vain tiedä, miten hänelle puhuisin. Voiko hänelle jäädä tästä jotakin traumaa? Neuvokaa, miten käsittelisimme asiaa. Olen ymmälläni.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluatte huolehtia poikanne hyvinvoinnista ja olette valmiita käsittelemään asiaa. Tällaiset tilanteet voivat joskus painaa enemmän vanhemman kuin itse lapsen mieltä. Jokainen ihminen on kuitenkin oma yksilönsä, joka käsittelee asioita omalla tavallaan. Myös tilanteissa voi olla eroja. Siksi asiaa kannattaa käydä läpi lapsen kanssa tämän ikätason mukaisesti.
Jos lapsi pääsee yllättämään kesken seksin, on hyvä keskeyttää toimintansa ja pyrkiä rauhoittamaan tilanne. Lapselle voi kertoa, että teillä on kaikki hyvin eikä kummallakaan teistä ole mitään hätää. Asiaa olisi hyvä käsitellä mahdollisuuksien mukaan heti silloin, kun tilanne on ajankohtainen. Asiaan voi kuitenkin palata myös myöhemmin, jos oma olo tuntuu liian hämmentyneeltä kyseisellä hetkellä.
Lapselta voi kysyä sopivalla hetkellä, muistaako hän tilannetta tai onko jokin jäänyt vaivaamaan häntä äidin ja isän käytöksessä. Voitte esimerkiksi sanoa, että kyseessä oli aikuisten kiva yhteinen hetki, jossa osoititte hellyyttä toisillenne. Aikuisten hellittelyhetkissä ollaan joskus alasti. Pippelin sojottamisesta voi vaikkapa kertoa, että pippeli nousee joskus pystyyn, kun tykkää paljon toisesta ihmisestä ja se on täysin luonnollista. Hellittelyhetkissä saattaa kuulua myös outoja ääniä, mutta niitä ei tarvitse pelätä. Ne kertovat nautinnosta ja hyvästä olosta. Teillä on kaikki hyvin. Voitte kertoa, että teille saa aina puhua, jos jokin painaa mieltä tai jos mieleen tulee uusia kysymyksiä. Lapselle kannattaa sanoa, ettei hän ole tehnyt mitään väärää ettekä ole vihaisia.
Millainen olo sinulla ja kumppanillasi on? Ei kannata syyttää liikaa itseään, vahinkoja sattuu. Löydätte varmasti sopivimmat sanat tai termit kumppanisi kanssa pojalle puhuessanne.
Mahdollisuuksien mukaan voi jatkossa laittaa huoneen oven seksin ajaksi lukkoon, jos lapsi on turvallisesti muissa puuhissa. Yksi vaihtoehto on myös harrastaa seksiä joko lapsen nukkuessa tai silloin, kun lapsi ei ole kotona. Mikäli vaikuttaisi siltä, että lapsenne käytös jotenkin muuttuisi, kannattaa asia ottaa esiin esimerkiksi terveydenhoitajan luona tai vaikkapa perheneuvolassa. Jos tilanne edelleen vaivaa sinua tai kumppaniasi, olette tervetulleita juttelemaan neuvontapuhelimeemme. Vinkkejä vanhemmuuteen sekä mahdollista vertaistukea voi löytää vielä Vanhempainnetistä.
Neuvonnan tiimi