Lapsuuden seksileikit
Hei! Näin 28-vuotiaana tuli mieleen lapsuuden seksileikit. Ensinnäkin muistan itsetyydyttäneeni itseäni esim. pehmoleluja vasten. Samanikäisen toista sukupuolta olevan sisarukseni kanssa muistan tilanteita, joissa oltiin alasti esim. ammeessa toistemme päällä. Hämärästi muistan, että pussailtiin ainakin. On jäänyt kuitenkin vaivaamaan, että yritettiinkö saada ihan kikkeliä laitettua pimppiin. Muistan vain jotenkin hytkyneeni toisen päällä. Kuinka epänormaalia tuo on 5-8 vuotiaana?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kysymyksesi aihepiiri on hyvin yleinen huolenaihe. Aikuisiällä saattaa tulla mieleen jokin muisto lapsena leikityistä niin kutsutuista lääkärileikeistä, joihin on kuulunut esimerkiksi koskettelemista tai pussailemista. On kuitenkin tärkeää muistaa, että lääkärileikkejä ei koeta aikuisen näkökulmasta vaan niitä leikitään lapsen maailmasta käsin. Leikkejä leikitään aina niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka kyseisellä hetkellä omataan.
Lapselle on luontaista olla kiinnostunut ihmiskehoon ja sen toimintoihin liittyvistä asioista. Seksuaalisuuden kehitysvaiheisiin saattaa kuulua lapsena lääkärileikkien leikkiminen jonkun toisen kanssa. Tyypillisesti lääkärileikkejä leikitään niiden ihmisten kanssa, jotka ovat muutenkin läsnä lapsen elämässä. Yhteisymmärryksessä tapahtuvista leikeistä ei tarvitse kantaa huolta tai syyllisyyttä. On tavallista, että lapsi leikkii mainitsemassasi iässä lääkärileikkejä tai kokeilee unnutusta.
Kuvaamistasi asioista ei tarvitse olla huolissaan. Mikäli tilanne kuitenkin herättäisi uusia kysymyksiä tai esimerkiksi häpeää ja ahdistusta, voi keskustelu ammattilaisen kanssa auttaa. Jos kaipaat vielä lisää keskustelua asiaan liittyen, voit matalalla kynnyksellä olla yhteydessä muihin neuvontapalveluihimme.
Neuvonnan tiimi