Lasten hankkimisen itsekkyys
Minua ärsyttää, kun jotkut sanovat, että on itsekästä hankkia lapsia kun maailma on ylikansoittunut. Suomessahan syntyy verrattain vähän lapsia ja tämä rasittaa meidän yhteiskuntaa kun työikäisten määrä vähenee. Ja vaikka olisi itsekästä haluta lasta, niin eikö se ole kuitenkin hyväksyttävää? Ei elämässä ole järkeä jos ei saa toteuttaa unelmiaan. Myös se ärsyttää, kun sanotaan että nuori (20-25v) on liian kypsymätön olemaan vanhempi ja siksi pitäisi odottaa. Voihan teiniäitikin onnistua hyvin kasvattamisessa? Mitä ajattelette?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi. Pohdit isoa asiaa, joka mietityttää monia ja josta julkisuudessakin keskustellaan paljon.
Lasten hankkimisessa tai vapaaehtoisessa lapsettomuudessa on kyse hyvin henkilökohtaisesta toiveesta. Asiaan liittyy kuitenkin vahvoja mielipiteitä ja näkemyksiä, kuten olet huomannut. Sekä lasten hankkimista että hankkimatta jättämistä on mahdollista perustella moninaisin syin. Lasten hankkiminen ei myöskään ole itsestäänselvyys: moni lasta toivova ei syystä tai toisesta saa lapsia, jolloin puhutaan tahattomasta lapsettomuudesta.
Jokaisella tulee olla oikeus päättää itse lisääntymisestään. Tärkeää olisi, että kukaan ei myöskään kokisi painostusta suuntaan tai toiseen, kun kysymys on perheen perustamisesta. Seksuaaliterveyden maailmanjärjestö WAS on julkaissut seksuaalioikeuksien julistuksen, jonka 12. kohdassa todetaan seuraavaa:
”Jokaisella on oikeus päättää lasten hankinnasta, lapsiluvusta ja lasten ajoituksesta. Oikeuden toteuttaminen edellyttää olosuhteita, jotka määräävät terveyttä ja hyvinvointia sekä vaikuttavat niihin sisältäen seksuaali- ja lisääntymisterveyspalvelut liittyen raskauteen, ehkäisyyn, lisääntymiskykyyn, raskaudenkeskeytykseen sekä adoptioon.”
Toinen kysymyksesi koskee ikää, jossa lapsi hankitaan. Myös se, minkä ikäisenä lasta toivoo, vaihtelee suuresti. Yksi kokee olevansa valmis jo hyvin nuorena ja toinen iäkkäämpänä. Vanhemmuus ei ole iästä kiinni. Ehkä voisi ylipäätään ajatella niin, että vanhemmaksi kasvetaan lapsen mukana, olipa vanhempi lapsen tullessa minkä ikäinen tahansa.
Maria Vihlman