liian niukka pukeutuminen
Minua häiritsee monesti kesällä, kun jotkut naiset kulkevat julkisissa paikoissa niin vähissä vaatteissa. Ja myös se, kun joillakin on niin takamuksen myötäiset tiukat farkut. Eivätkö he ajattele lainkaan, että joku mies saattaa sen vuoksi käydä heihin kiinni, kun oikein paljastelevat itseään. Onhan näin käynytkin. Totta kai mies on se suurempi syyllinen, mutta on naisellakin joku vastuu omasta pukeutumisesta ja mahdollisista seurauksista.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Monesti tällaiset pukeutumiseen liittyvät teemat nousevat esiin, kun puhutaan seksuaalisesta kaltoinkohtelusta tai seksuaalisesta väkivallasta. Jokaisella ihmisellä on kuitenkin oikeus ilmaista itseään pukeutumalla juuri sillä tavoin kuin itselle sopii. Seksuaalista väkivaltaa voi kohdata, olipa sitten pukeutunut toppahaalariin tai minihameeseen.
Jokaisella henkilöllä on lisäksi itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa liittyen. On myös hyvä muistaa, että miehetkin voivat kohdata seksuaalista väkivaltaa. Henkilö, joka jollakin tavalla loukkaa toisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta, on aina täysin syyllinen tapahtuneeseen. Tällaisissa tapauksissa olisi tärkeää olla yhteydessä polisiin.
Kanssaihmisten turvallisuudesta huolehtiminen on tärkeää. Muistathan, ettei sinun kuitenkaan tarvitse kantaa koko maailman taakkaa harteillasi. Omalla asiallisella käytökselläsi voit näyttää esimerkkiä, kuinka toisia kohdellaan hyvin ja mikäli havaitset jonkinlaisen uhkaavan tilanteen, on asiasta ilmoitettava eteenpäin poliisille.
Jos asia vaivaa sinua kovasti ja kaipaisit vielä syvällisempää keskustelua, voit jutella asiasta neuvontapuhelimessamme. Halutessasi voit vielä lukea lisää seksuaalisesta kaltoinkohtelusta täältä ja seksuaalioikeuksista täältä.
Maija Nieminen