Liukuvoide
YLE:n rtikkelissa https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/29/liukuvoide-kuuluu-jokaisen-makuuhuoneeseen-nain-teet-sita-itse , neuvotaan kuinka tehdään liukuvoidetta itse, kysyisinkin että voiko tuota liukastetta käyttää myös anaaliin, ja haittaako, jos ei käytä luomua kuten ohjeessa sanotaan ?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Anaaliseksissä tosiaan on tärkeää muistaa liukuvoiteen käyttö, koska peräaukon alueella ei ole lainkaan luontaista liukastetta. Myös tuo linkittämäsi liukasteohje on ihan sopiva anaaliin laitettavaksi. Koska ohjeen liukuvoide on vesipohjainen, se sopii myös kondomin kanssa käytettäväksi. Kondomin käyttö onkin tärkeää anaaliyhdynnässä, sillä myös peppuseksissä on tautien vaara.
Mikäli mietitään liukuvoiteita yleisesti, sopii silikonipohjainenkin liukuvoide kondomin kanssa käytettäväksi. Silikonipohjaisessa liukuvoiteessa on se etu, että sitä ei tarvitse lisätä kesken seksin, toisin kuin vesipohjaista liukuvoidetta, jonka vesi haihtuu luonnostaan pois.
Tuo luomuraaka-aine on varmaankin mainittu sen takia, että syntyvä liukuvoide olisi mahdollisimman ”puhdasta”, eli siinä ei olisi lisäaineita. Sinänsä ei välttämättä tunnu eroa, onko kyseessä luomutuote vai ei, mutta toki kannattaa kokeilla, onko tuotteiden lopputuloksissa eroja. Eniten kannattaa seurata, miten oma keho reagoi ja onko tuote itselle sopiva.
Lisää terveyteen liittyviä neuvoja voit saada kääntymällä terveydenhoitajan puoleen rohkeasti. Myös me neuvomme mielellämme vielä uudestaan joko palstan tai neuvontapuhelimen kautta.
Maija Nieminen