Liukuvoiteiden erot
Onko eri liukuvoidetyyppien välillä kuinka suuria eroja? Onko jotkut liukuvoiteet tarkoitettu juuri tiettyyn seksitapaan? On niin paljon erilaisia voiteita, että olisi hyvä tietää niistä vähän tarkemmin ennen kuin ostaa mitään. Mietin myös onko öljypohjainen kuinka vaikea pestä pois?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Liukuvoiteista kannattaakin ottaa enemmän selvää ennen ostamista. Pääasiassa mitään väärää valintaa liukuvoiteiden välillä ei voi tehdä, sillä kaikki liukuvoiteet on suunniteltu vähentämään kitkaa seksin eri muotojen yhteydessä.
Liukuvoiteita löytyy niin vesi-, silikoni- kuin öljypohjaisinakin. Lisäksi markkinoilla on myös hybridiliukuvoiteita, jotka ovat vesi- ja silikonipohjaisten liukuvoiteiden yhdistelmiä. Jos haluaa valita liukuvoiteen puhdistamisen helppouden kannalta, voi vesipohjainen liukuvoide olla soveltuvin valinta. Vesipohjainen liukuvoide on tarvittaessa helpompaa pestä pois verrattuna muihin liukuvoiteisiin. Muutkin liukuvoidetyypit on kuitenkin suunniteltu lähtemään pois iholta, lakanoista ja vaatteista pesun yhteydessä, joten asiasta ei tarvitse olla huolissaan.
Pääasiassa kaikkia liukuvoiteita voi käyttää eri seksitavoissa. Jos kondomi on käytössä, ei sen kanssa kuitenkaan suositella käytettäväksi öljypohjaista liukuvoidetta, sillä öljypohjainen liukuvoide haurastuttaa lateksista kondomia. Öljy- tai silikonipohjaista liukuvoidetta ei tulisi käyttää myöskään seksivälineiden kanssa, sillä öljy- tai silikonipohjainen liukuvoide saattaa reagoida seksivälineen materiaalin kanssa. Seksivälineiden kanssa parhain valinta on vesipohjainen liukuvoide. Muutoin tilannetta määrittelevät lähinnä seksin osapuolten toiveet ja mieltymykset tuotteen suhteen. Esimerkiksi suuseksiin voi halutessaan valita makuliukuvoiteen, anaaliseksiin taas koostumukseltaan paksumman liukuvoiteen. Ennen liukuvoiteen ostamista kannattaa perehtyä liukuvoiteen tuotetietoihin, jolloin saa tarkemmin selville, voisiko tuote olla itselle sopivin.
Liukuvoiteita saa rohkeasti kokeilla joko yksin tai kumppaninsa kanssa. Näin löytää omasta mielestään parhaan liukuvoiteen. Lisätietoa asiaan saa apteekeista, erotiikkaliikkeistä ja netin asiallisilta sivuilta. Halutessasi voit tutustua myös aihepiiriä käsittelevään artikkeliin.
Neuvonnan tiimi