Luin silikonipohjaisesta liukuvoiteesta, että sitä ei tarvitse pestä pois, vaan...
Luin silikonipohjaisesta liukuvoiteesta, että sitä ei tarvitse pestä pois, vaan se on ihoa hoitava aine. Se herätti heti kysymyksen. Jos penis voidellaan tuollaisella liukkarilla, ja ollaan yhdynnässä, liukuvoiteeseen sekoittuu miehen ja naisen erittämät nesteet, eli miehen touhutipat ja naisen vaginan eritteet. Eikö silloin yhdynnän jälkeen ole lähes pakko käydä pesulla? Eikö penis alkaisi muuten haista epämiellyttävälle? Ja pestessä varmaan liukkarikin lähtee pois. Vai mitä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kiva kuulla, että tutkit ja kyseenalaistat erilaisia seksuaaliterveystuotteisiin liittyviä seikkoja. Liukuvoiteissa on eroja ja noin yleisesti ottaen kannattaa seurata tuotteen pakkausohjeita. Luultavasti mainitsemassasi tekstissä tarkoitettiin sellaista olettamusta, että silikonipohjaista liukuvoidetta on levitelty alueelle, joka ei ole tahriintunut emätineritteistä tai spermasta. Tällöin ei liukuvoidetta ole pakko pestä pois iholta, sillä silikonipohjainen liukuvoide ei tuki välttämättä ihohuokosia samalla tavalla kuten esimerkiksi öljypohjainen liukuvoide saattaa tehdä.
On hyvä käydä suihkussa yhdynnän jälkeen tai ainakin puhdistaa alapään alue eritteistä. Kuten mainitsitkin, pesulla vältetään esimerkiksi epämiellyttävien tuoksujen syntyminen. Liukuvoide lähtee pesussa pois, mutta sekin on ihan sallittua. Liukuvoidetta nimittäin ei ole tarkoitettu pääasialliseksi, kauttaaltaan käytettäväksi, ihonhoitotuotteeksi, vaikka siinä hoitavia ainesosia onkin. Jos tuntuu siltä, että iho kaipaa kokonaisvaltaisesti hoitovoidetta, kannattaa tutkia muita vaihtoehtoja ihan perusvoiteiden puolelta.
Liukuvoidetta voi siis käyttää huoletta, mutta ei haittaa, jos se pesussa lähtee pois. Jos kaipaat vielä lisätietoa asiaan liittyen, voit lähettää meille uuden viestin tai soittaa neuvontapuhelimeemme, neuvomme sinua mielellämme.
Maija Nieminen