Mä tossa nuorempana tapasin runkata aika usein ja mä en...
Mä tossa nuorempana tapasin runkata aika usein ja mä en kauheesti jälkikäteen putsaillut, niin mun esinahan alle ja terskan päälle kuivui spermaa ja nyt mä oon onnistunut olemaan runkkaamatta ja se on auttanut, mutta onko jotain esim. voidetta, joka nopeuttaisi paranemista ja kuinka kauan peniksen ihon uusiutumiseen menee?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi. Hieno juttu, että haluat pitää hyvää huolta kehostasi.
Peniksen iho voi joskus ärtyä siinä missä iho muuallakin kehossa. Et kerro kysymyksessäsi tarkemmin, että millainen tilanne on nyt tai kauanko vaiva on kestänyt. Ihomme uusiutuu kuitenkin jatkuvasti ja kun ihoa hoitaa hyvin, alkaa se yleensä toipua jo noin viikon kuluessa.
Hyvä hoito tarkoittaa tässä kohdin ensinnäkin päivittäistä vesipesua tai vaihtoehtoisesti pesua nimenomaan intiimialueille tarkoitetulla pesunesteellä. Runkkaamisen jälkeen penis on hyvä muistaa pestä, vaikka olisikin pessyt sen jo aiemmin saman päivän aikana.
Tarvittaessa penikseen voi levittää hajustamatonta kosteusvoidetta. Voide levitetään aina puhtaalle iholle pesun jälkeen. Tällaisia voiteita saa esimerkiksi apteekista. Apteekin henkilökunta on hyvin avuliasta ja heille uskaltaa kertoa ihan avoimesti, että voidetta tarvitaan intiimialueelle. Näin he osaavat neuvoa parhaan voiteen valinnassa.
Jos elämäntilanteesi sen sallii, myös ilman housuja oleminen kotona ja vaikka nukkuessa voi tehdä hyvää ärtyneelle iholle. Jos tilanne ei ala noin viikon kuluessa helpottaa niin yksin ei kannata jäädä, vaan voit kääntyä terveydenhoitajan tai lääkärin puoleen.
Maria Vihlman