märät unet ja yökastelu
Hei. Miksi nuori poika saa siemensyöksyn niin herkästi? Sehän voi tulla ihan omia aikojaan nukkuessakin. Mistä se siis johtuu, ja miksi vanhempana märät unet loppuvat? Minkä ikäisenä ne yleensä jäävät pois? Mistä muuten sänkyyn pissaaminen nukkuessa johtuu? Onko kyseessä sama ilmiö?

Hei.
Kiitos kysymyksestä. Yölliset siemensyöksyt kuuluvat jokaisen murrosikäisen pojan elämään, ja se on täysin normaali tapahtuma. Toisinaan yölliseen siemensyöksyyn saattaa liittyä myös seksuaalinen uni. Yölliset siemensyöksyt  jatkuvat monesti läpi elämän, mutta vähenevät iän myötä. Yöllisten siemesyöksyjen väheneminen on yksilöllistä, mutta yleenä noin 20 ikävuoteen mennessä ne alkavat vähenemään.
Sänkyyn pissaaminen yöllä on puolestaan täysin eri ilmiö. Sänkyyn pissaaminen on normaalia lapsilla, mutta murrosikään siirryttäessä nuori pystyy jo hallitsemaan virtsarakon toimintaa. On kuitenkin normaalia, jos vielä murrosiässä joskus pissaa yöllä sänkyynsä -tämä voi johtua esimerkiksi sikeästä unesta tai liian täydestä virtsarakosta. Jos sänkyyn pissaaminen on toistuvaa, asia kannattaa ottaa puheeksi  vanhempien tai terveydenhoitajan kanssa.
Veera Mäkinen