Märkien unien puute
Mikähän on syynä, että minä en ole koskaan nähnyt märkiä unia? Olen 16v poika, ja vähän harmittaa, kun ei niitä ole ollut kertaakaan. Jotkut kaverini ovat kehuneet minulle, että seksiunet ovat ihania, ja tuntuu mahtavan hyvälle, kun siemensyöksy tulee unen aikana. Olen ollut nyt yli puoli vuotta ilman itsetyydytystä, että laukeaisin nukkuessa, mutta ei. Erektioita kyllä riittää. Seksistä ei ole kokemusta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokaisen ihmisen keho toimii omalla tavallaan ja aina ihminen itse ei voi määrittää, miten haluaa kehonsa toimivan. Märät unet ilmaantuvat tahattomasti ja henkilön on vaikeaa itse vaikuttaa asiaan. Oma tilanne saattaa ymmärrettävästi harmittaa, jos toivoisi näkevänsä märkiä unia. Vaikka kaverisi kehuisivat seksiuniaan, on hyvä muistaa, että märkä uni ei välttämättä tarkoita, että näkisi unta seksistä tai muistaisi unta aamulla. Tässä mielessä ei kannata harmitella tilannettaan, sillä ei ole varmaa, vastaisivatko omat kokemukset kavereiden kokemuksia märistä unista.
Mukavaa kuulla, että erektiosi toimivat odotetunlaisesti. Märkiä unia voi tosiaan esiintyä silloin, jos ei ole hereillä ollessaan lauennut hetkeen. Jos sinusta tuntuu, että itsetyydytys kuitenkin kiinnostaisi, voit halutessasi testata sitä. Märkiä unia tulee sitten, jos on tullakseen.
Ei siis syytä huoleen, jos kehosi muutoin toimii kuten pitääkin. Mikäli tilanne vaivaa edelleen tai haluaisit tietoa kehoosi ja märkiin uniin liittyen, kannattaa jutella asiasta rohkeasti terveydenhoitajan kanssa.
Neuvonnan tiimi