Menneisyyden seksikerta vaivaa mieltä
Harrastin 5 vuotta sitten seksiä sen aikaisen poikaystävän kanssa vanhempieni kotona. Vanhempani suuttuivat ja olivat minulle eräänä päivänä todella vihaisia ja kielsivät minulta seksin harrastamisen kokonaan koska he olivat kuulleet ja häiriintyneet touhuistamme. Minua on jäänyt vaivaamaan tämä asia enkä saa sitä mielestä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Menneisyyden kielteiseksi mielletyt seksuaalikokemukset voivat vaikuttaa myös myöhempään elämään. On hyvä asia, että uskalsit kertoa tilanteestasi täällä.
Millä tavoin asia on jäänyt vaivaamaan mieltäsi? Millaisissa tilanteissa asia tulee esiin ja millä tavalla vaivaaminen näyttäytyy tuolloin? Millainen suhtautuminen sinulla on tällä hetkellä seksuaalisuuteesi ja seksin harrastamiseen? Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta tapahtuneen kanssa voi oppia elämään. Seksuaalisuus ja seksi ovat luonnollisia asioita, joista on sallittua pitää. Sinun ei tarvitse kantaa syyllisyyttä tai häpeää tapahtuneesta. Olit nuori, joka halusi kokeilla seksin harrastamista. Vanhemmillasi saattoi olla pelko liian nopeasta aikuisten maailmaan astumisesta ja huoli siitä, miten he saavat pidettyä sinut suojassa. Tilanne oli varmasti yllättävä kaikille, joten asia saattoi herättää voimakkaita tunteita tapahtumahetkellä. Voi olla, että jos vanhempasi olivat pystynyt käsittelemään asiaa mielessään hieman etukäteen, he eivät välttämättä olisi olleet näin ehdottomia seksin harrastamisen suhteen.
Taustaansa kannattaa avata mahdolliselle kumppanilleen. Hänen kanssaan voi miettiä, millä tavoin tilannettasi olisi mahdollista helpottaa. Omien tunteiden jäsentelemiseen voisi olla avuksi myös seksuaalineuvojalle tai seksuaaliterapeutille puhuminen. Mikäli tapahtunut vaikuttaisi jollakin tavalla myös arjen hyvinvointiisi, on hyvä olla yhteydessä lääkäriin. Ansaitset voida hyvin.
Neuvonnan tiimi