Menneisyyden teot ja toive parisuhteesta
Hei! Kysymykseni on hieman erikoinen, kun olin 20 vuotias sain tuomion seksuaalisesta häirinnästä. Olen täten tapani muuttanut ja asiaan apua saanut. Huolenaiheeni koskee mahdollista parisuhdetta tulevaisuudessa, en tiedä onko sellainen tekoni jälkeen enään mahdollista. Kadun sitä kovin ja olen erittäin pahoillani uhrin puolesta

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että uskalsit lähestyä meitä aran asiasi johdosta. On hienoa, että olet saanut apua ja muuttanut tapasi. On vaatinut varmasti paljon henkistä työtä muuttaa käyttäytymismallejaan ja ajatustapojaan.
Moni kaipaa rinnalleen kumppania, joten toiveesi on hyvin inhimillinen. Maailmaan mahtuu erilaisia ihmisiä ja siksi myöskin mahdollisuus parisuhteeseen on periaatteessa olemassa niin kauan kuin on elämää. Meistä jokainen tekee virheita ja kasvaa sekä kehittyy myös ihmisinä.
Tällaisia asioita on kuitenkin vaikeaa kenenkään ulkopuolisen ennustaa, mutta parisuhteesta on sallittua haaveilla. Mahdollisen parisuhteen syntymishetkellä voi olla hyvä käydä läpi myös menneisyyteen liittyviä asioita. Uutinen voi olla yllättävä toiselle, mutta kertoessa on hyvä korostaa katuvansa tekoaan ja muuttaneensa tapojaan. Tarvittaessa voi ehdottaa myös yhdessä ammattilaisen kanssa juttelemista tilanteen käsittelemiseksi. Olemalla asiasta avoin, kertomalla silloisesta ajatusmaailmastasi ja muutokseen johtaneista syistä voit osoittaa olevasi luottamuksen arvoinen.
Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta sen kanssa voi oppia elämään ja tulevaisuudesta voi halutessaan luoda toisenlaisen. Huolien kanssa on ikävää elää ja jos tilanne vaivaa sinua kovasti, olet tervetullut juttelemaan kanssamme joko neuvontapuhelimeen tai seksuaalineuvojan vastaanotolle. Yhteystietomme löytyvät tämän linkin takaa.
Neuvonnan tiimi