Miehen sitoutumispelko
Tapailen miestä, jota on alkanut ahdistaa ajatus sitoutumisesta. Itseäni vaivaa enemmän menettämisen pelko. Muuten meillä menee hyvin, ja ollaan melko tiiviisti yhdessä. Sitoutumiskammo ja menettämisen pelko tuntuu olevan melkein toistensa vastakohdat, ja minua huolettaa, miten tästä yhtälöstä saa vahvan ja kestävän suhteen. Tuen miestä ahdistuksen suhteen ja olen tehnyt selväksi, etten tuomitse häntä siitä enkä aio lähteä sen takia. Mutta pelkään ettei se riitä ja haluaisin tehdä enemmän…

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olette pystyneet keskustelemaan näkemyksistänne ja toiveistanne. On hyvin tavallista kantaa huolta omasta parisuhteestaan ja sen tulevaisuudesta.
Niin sitoutumiseen kuin menettämiseenkin liittyvät huolet ovat varsin tavallisia ja yleisinhimillisiä. Molempien taustalla voi olla moninaisia tekijöitä. Tunteet voivat liittyä esimerkiksi pettymyksiin tai turvattomuuteen aiemmissa ihmissuhteissa. Sitoutumisesta huolestunut henkilö saattaa toivoa parisuhdetta, mutta samanaikaisesti pelätä hylätyksi ja torjutuksi tulemista. Kaikki eivät välttämättä myöskään toivo pitkäkestoista suhdetta. Vaikeus sitoutua voi johtua siitäkin, että ihminen yrittää pohtia mitä tahtoo elämältään. Menettämisen pelko voi niin ikään liittyä hankaliin kokemuksiin tai yhtä lailla huoliin siitä, voiko toivottu tulevaisuus toteutua.
Niin sitoutumiseen kuin menettämiseenkin liittyvä huoli voi hankaloittaa suhteen kokemista turvalliseksi. Voi käydä myös niin, että kun toinen jarruttelee suhteen etenemistä ja on välttelevä, saattaa toinen tarrautua kumppaniinsa yhä lujemmin pelätessään menettävänsä kumppaninsa. Tällainen voi tuntua kuin köydenvedolta.
Avoin keskustelu tilanteesta ja suhteeseen liittyvistä toiveista sekä rajoista on useimmiten avainasemassa suhdehuolien ratkaisemisessa. Mitä toivotte tulevalta? Mistä voidaan neuvotella ja mitkä asiat taas ovat kynnyskysymyksiä tulevaisuuden toiveiden suhteen? Yhdessä teillä on mahdollisuus laatia myös juuri teille sopivat suhteen säännöt.
On hienoa, että haluat tukea kumppaniasi kuvaamassasi tilanteessa. Kumppaniaan saa tukea omien voimavarojensa mukaan. On kuitenkin hyvä muistaa huolehtia myös itsestään ja ottaa omat tarpeensa huomioon. Kukaan kun ei voi ottaa kannettavakseen vastuuta toisen tunteista tai niiden muuttamisesta.
Lämpimässä ja välittävässä suhteessa on kaikkien hyvä olla. Onko teidän mahdollista vahvistaa niitä puolia suhteessanne, jotka tuovat teille iloa ja tunnetta turvasta? Menneisyyden hankaliakin toimintamalleja on mahdollista myös muuttaa turvallisissa ihmissuhteissa, jos kaikki osapuolet ovat sitoutuneita muutokseen.
Kuvaamiesi tunteiden työstämisessä saattaisi auttaa esimerkiksi pariterapeutin, seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin apu. Vastaanotolle saa tarvittaessa tulla myös yksin. Yhteystietomme saatte tämän linkin takaa.
Neuvonnan tiimi