Miehen valkojäkälä teki täysin impotentiksi.ensin tuli esinahan kireys ja pari...
Miehen valkojäkälä teki täysin impotentiksi.ensin tuli esinahan kireys ja pari vuotta sen jälkeen täysin kyvytön.kysynkin että kun olen lukenut,että verisuonet kärsii valkojäkälästä ja iho arpeutuu ja kuroutuu,niin mitkäköhän suonet jäkälä voi tuhota että tuli täysin impotentiksi.ei kuulema toimi vaikka mitä tekisi,eli varmaan myös hormoonit todella alhaalla?jäkälä ollut jo 5v eikä suostunut ympärileikkaukseen vaikka lääkäri käski jo sillon alussa,enään ei auttaisi sekään.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Valkojäkälä on ihossa ja limakalvojen sidoskudoksessa ilmenevä sairaus. Valkojäkälän seurauksena ihon kollageeni- ja kimmosäikeet heikkenevät ja verisuonten kunto huononee. Sairaus aiheuttaa ihon pinnan arpeutumista ja siten myös osittaista elastisuuden katoamista. Kimmoisuuden väheneminen taas altistaa haavoille ja tulehduksille. Kyseiset seikat vaikuttavat siis kokonaisuudessaan erektiokykyyn niin fyysisellä kuin psyykkiselläkin tasolla ja siksi kuvaamasi tilanne on hyvin yleinen valkojäkälään sairastuneilla sekä heidän kumppaneillaan.
Ikävää kuulla, että kumppanisi ei ole halunnut hoitaa itseään lääkärin suosittelemalla tavalla. Kumppanisi henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kannalta olisi tärkeää, että hän juttelisi vielä lääkärin kanssa tilanteesta, jotta vältettäisiin vakavamman taudin kehittyminen.
On tavallista, että valkojäkälä saattaa synnyttää vaikeuksia parisuhteeseen ja seksuaalisuuteen. Tauti aiheuttaa fyysisiä oireita, jotka taas voivat aiheuttaa esimerkiksi väsymystä ja stressiä. Sairaus vaikuttaa myös henkilön minäkuvaan ja saattaa aiheuttaa tilanteen kieltämistä, häpeää ja jopa masennusta. Sairastuminen kuluttaa paljon omia voimavaroja, mikä taas vaikuttaa esimerkiksi seksuaalisen halukkuuden vaihtelemiseen ja osittain myös parisuhteeseen. Kertomasi perusteella voi olla, että miehesi tapauksessa erektiovaikeudet johtuvat hormonaalisia syitä todennäköisemmin fyysisistä syistä, mutta tähän voi vastata ainoastaan lääkäri.
Avoin keskustelu molempien tuntemuksista on tärkeää ja siksi on hienoa, että olette pystyneet ainakin jollain tavoin juttelemaan seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Vaikuttaa siltä, että olet ollut luotettava tukipilari miehellesi. Miltä sinusta itsestäsi on tuntunut kyseinen tilanne? On tärkeää olla toisen tukena, mutta on myös sallittua kertoa kumppanille, jos jokin asia painaa mieltä. Koska tilanne voi tuntua joskus monimutkaiselta, voisi sinua joko yksin, tai teitä yhdessä, hyödyttää keskustelu seksuaalineuvojan kanssa. Yhteystiedot löytyvät täältä. Kaikkea hyvää teille jatkossa.
Neuvonnan tiimi