Mielikuvituksen osa fantasioissa
Mitä tehdä kun en haluaisi katsoa vain pornoa kiihottuakseni, mutta oma mielikuvitus on aika tehoton? Tiedostan kokoajan, että näen fantasian vain päässäni enkä oikeasti, eli mielikuvitus ei ikäänkuin ole tarpeeksi elävää… Huolimatta siitä, että muilla elämän alueilla mielikuvitus on suuri voimavarani ja olen luova.
Toinen kysymys: joillakin on harvinainen aivojen "sairaus" nimeltä aphantasia, jossa henkilö ei kykene kuvittelemaan mielikuvia. Voiko tällainen henkilö fantasioida kunnolla, jos ei pysty visuaalisesti kuvittelemaan asioita mielessään? Miten silloin voi nauttia esim. eroottisista tarinoista, joissa kuvaillaan tapahtumia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukava kuulla, että mielikuvitus on suuri voimavarasi. Voit halutessasi hyödyntää luovuuttasi ja kehittää sitä, niin että saat lisää nautintoa elämään.
Pornon ja mielikuvituksen luomien fantasioiden visualisointi on monille toimiva tapa kiihottua. Siinä, että katsoo pornoa vain kiihottuakseen, ei ole mitään väärää. Kiihottua voi monista muistakin asioista, oikeastaan mistä vain. Esimerkiksi kiihottavien tilanteiden muistelusta, unista, hajuista, äänistä, liikunnasta, tanssista, kosketuksesta tai jostakin tunnetilasta voi saada seksuaalista kiihotusta. Näköaistin lisäksi voi hyödyntää kaikkia muitakin aisteja. Joku saattaa vaikkapa kiihottua tietynlaisesta musiikista tai kirjallisuudesta. Yksi tapa kiihottua on myös rentoutumisen kautta, kuten tekemällä rentoutus- tai meditaatioharjoitusta, käymällä saunassa tai lämpimässä suihkussa/kylvyssä. Kokeilemalla ja olemalla avoin erilaisille mahdollisuuksille sekä tuntemuksille, voi tutkia omaa seksuaalisuutta.
Jos henkilöllä on sairaus, jonka vuoksi mielikuvien luominen on mahdotonta tai haasteellista, voi siinäkin tilanteessa hyödyntää muita aistikokemuksia. Luultavasti tällaiselle henkilölle eroottiset tarinat eivät ole erityisen antoisia, vaan hän kiihottuu käyttämällä muita aistejaan.
Oona Turunen