Mieltymysten eriparisuus parisuhteessa korkokenkäfetissin suhteen
Minulla on fetissi korkokenkiä kohtaan. Olen toteuttanut tähän liittyviä fantasioita jo pitkään pornon kautta parisuhdeseksin rinnalla, ikään kuin salassa. Haluaisin toteuttaa fantasioitani myös parisuhteessani, mutta kumppanini ei mitenkään vaikuta tyypiltä, joka voisi fetisseistäni innostua, enkä uskalla ottaa asiaa esille. Minua ahdistaa yhä enemmän, etten ehkä koskaan pääse toteuttamaan fantasioitani nykyisessä suhteessa, ja olen miettinyt jopa eroa. Miten voisin viedä asiaa eteenpäin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisillä on erilaisia fetissejä eikä niissä ole mitään pahaa. On monia muitakin, jotka omaavat korkokenkiin liittyvän mieltymyksen. Seksuaalisuuttaan on lupa toteuttaa mainitsemillasi tavoilla, eli esimerkiksi fantasioiden ja pornon avulla.
Vaikka fetissejä ei tarvitse hävetä, saattaa omasta mieltymyksestään puhuminen tuntua hankalalta ja henkilökohtaiselta. Jonkin tietyn itselle ominaisen asian salaaminen kumppanilta tuntuu usein kuluttavalta. Salaaminen saattaa myös harmittaa, jos kokee, että seksuaalisuuttaan voi toteuttaa vain osittain. Vaikka oma kumppani vaikuttaisi henkilöltä, joka ei voisi innostua fetisseistäsi, on hyvä muistaa, että toisen perimmäisiä tuntemuksia on vaikeaa täysin ennustaa. Jotkut voivat suhtautua tilanteeseen avoimesti, toiset taas tarvitsevat aikaa asian käsittelemiseen.
Suhteen tulevaisuutta pohtiessa on hyvä miettiä, mikä itselle ja toiselle on tärkeää parisuhteessa sekä millaisia odotuksia kummallakin on. Oletteko pystyneet juttelemaan seksuaalisuudesta tai fantasioista ja fetisseistä yleisellä tasolla? Tätä kautta voisit saada hieman osviittaa kumppanisi tunteista. Olisiko teillä mahdollisuutta toteuttaa fetissiäsi ja fantasioitasi osittain? Vaikka jotkin fetissit eivät ole kaikkia varten, saattaa toinen myös esimerkiksi hyväksyä sen, että fetissin omaava kumppani toteuttaa itse seksuaalisesti itseään fetissiensä kautta. Kumppanin kanssa kannattaakin ottaa omaa mieltä painavat asiat puheeksi. Jos kasvotusten kertominen tuntuu vaikealta, voi toiselle esimerkiksi kirjoittaa kirjeen. Tuskin kumppanisikaan haluaa, että koet ahdistusta tilanteessasi.
Erilaiset näkemyserot voivat aiheuttaa ristiriitoja ja vaikeita tunteita suhteen sisällä. Tällaisissa tilanteissa voi keskusteluyhteyden löytämiseksi käyttää apuna esimerkiksi pariterapeuttia, seksuaalineuvojaa tai seksuaaliterapeuttia. Olettekin lämpimästi tervetulleet muihin neuvontapalveluihimme käsittelemään tilannettanne. Ammattilaisen kanssa on mahdollista jutella yksinkin. Sinua voisi myös auttaa fetissi-artikkelimme, jossa on myös käsitelty kumppanille kertomiseen liittyviä asioita. Tukea ja neuvoja on saatavilla, joten toivottavasti löydätte teille sopivan auttamismuodon.
Neuvonnan tiimi