Mies hukassa
Nyt on sellainen tilanne, että tarvitsisin apua. Olen ollut 25 vuotta vaimoni kanssa naimisissa ja nyt vaimo on alkanut miettimään ja ehdottamaan kaikkia sm-juttuja sänkyyn. Sai idean niistä fifth shades of Grey leffoista ja se pyysi mua mukaan katsomaan sen uuden elokuviin. Vaimon kanssa on aina ollut hyvää seksiä, mutta nyt en oikein tiedä mitä ajatella. Rehellisesti sanoen en tiedä noista sm-hommista mitään. Yritin tutustua aiheeseen pornosta mutta en oikeen pitänyt siitä. Ja vaimoni haluaisi itse välillä ns määrätä tahdin ja välillä taas olla minulle kuin orja. Mitä tämä tarkoittaa kun haluaa molempia eikä vaan toista? Kiitos paljon jos vastaatte tähän. En halua tuomita vaimoani mutta haluan ymmärtää mistä on kyse.

Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit, että vaimosi on kiinnostunut sm-seksistä ja on ehdottanut sen kokeilemista kanssasi. On aivan luonnollista, että erityisesti pitkässä parisuhteessa ilmenevät kumppanin uudet kiinnostuksen kohteet voivat aiheuttaa hämmennystä. On hienoa, että haluat ymmärtää vaimosi ajatuksia ja tarpeita ja että olet yrittänyt ottaa asiasta selvää.
Elokuvat, kirjat tai vaikka porno voivat kuitenkin antaa hyvin toisistaan poikkeavan ja samalla yksipuolisen kuvan sm-seksistä, joka ei kuitenkaan välttämättä vastaa vaimosi ajatuksia ja toiveita. Kerroit, että vaimosi haluaisi kokeilla kanssasi erilaisia rooleja. Se, että vaimosi haluaa kokeilla sekä hallitsemista että hallittavana olemista ei suoranaisesti tarkoita mitään. SM-seksiä harrastavista ihmisistä vain osa ovat vain joko hallitsevia (domina/master) tai alistuvia osapuolia (subi). Ihmisen tarpeet ja toiveet voivat muuttua ja kehittyä iän ja elämäntilanteen mukaan. Voit halutessasi lukea SM-seksistä lisää täältä.
Olisi todella tärkeää, että voisitte keskustella asiasta yhdessä ja vaimosi voisi kertoa millaisia odotuksia ja toiveita hänellä mahdolliselle sm-seksille olisi. Tämän jälkeen sinun olisi helpompi pohtia omaa suhtautumistasi asiaan ja päättää haluatko osallistua sellaiseen toimintaan. Ihmisellä on aina oikeus määrittää (myös avioliitossa) itse mitä haluaa kokeilla ja toteuttaa ja mitä ei.
Jos haluat keskustella aiheesta vielä lisää voit soittaa Sexpon nimettömään ja maksuttomaan neuvontapuhelimeen. Puhelinnumeron ja soittoajat löydät täältä.
Tsemppiä jatkoon ja toivottavasti tästä oli sinulle apua!
Ronja Ohra-aho & Oona Turunen