Mies kertoi että hänellä voi olla ehkä herpes, mutta oireita...
Mies kertoi että hänellä voi olla ehkä herpes, mutta oireita ei ole koskaan ollut ja mahdollisen tartunnan jälkeen hänellä on ollut kolme suhdetta eikä kenellekään tullut mitään oireita. Itselläni oli takana parin vuoden selipaatti ja olimme humalassa ensimmäisellä kerralla. En muistanut koko asiaa ja mies ei välittänyt. Tulin tästä todella sairaaksi ja minulla todettiin herpes. Erosimme ja oon niin vihanen, surullinen. Miten jatkaa eteenpäin

Hei, kiitos viestistäsi.
On todella kurjaa kuulla, että kohdallesi osui herpeksen tarttuminen ja juuri tällä tavalla. On ymmärrettävää, että sinulla on vihan ja surun tunteita, jotka ehkä liittyvät tähän tilanteeseen, joka on tapahtunut sinulle yllättäen.
Mietit, miten jatkaa elämää herpesvirus diagnoosin jälkeen.
Usein herpesvirus tieto vaatii sen, että sitä hiukan sulattelee. Seksikumppanisi ei ole varmastikaan ole tarkoituksella halunnut tartuttaa sinua. Onkin ymmärrettävää, että tunnet asiaan liittyen monenlaisia tunteita. Olitkin tosi neuvokas, kun lähdit etsimään asiaasi apua ja tukea.
On arvioitu, että ainakin joka viidennellä suomalaisella on kehossaan herpesvirus, joten kyse on yleisestä asiasta. Suurin osa ei tiedä kantavansa virusta ja vielä pienempi osa tietää, mistä sen on saanut.
Joskus omaa tilannetta voi auttaa se, että suhtautuu virukseen asiana, joka liittyy terveyteen. Joskus virus on aktiivisena, useimmiten ei. Herpekseen on saatavilla lääkitystä, jolloin rakkulavaihe menee myös nopeammin ohi. Sinulla on mahdollisuus siis vaikuttaa siihen.
Usein herpesviruksen ensimmäinen oirehdinta on vahva. Kerroitkin että tulit todella kipeäksi. Se, miten herpes oireilee sinussa, selviää ajan myötä. On tärkeää, että opit tunnistamaan tilanteita (kuten stressi, kuukautiset), jotka voivat aktivoida viruksen. Alussa herpes voi ilmaantua useammin mutta tyypillisesti ajan saatossa oireilu laantuu.
Tärkeä lähde hyväksymiselle onkin tieto. Luotettavia lähteitä herpekselle voit löytää esimerkiksi tästä. Myös lääkärit vastaavat mielellään kysymyksiisi ja pohdintoihisi asiasta.
Turvaseksin näkökulmasta kondomin ja suuseksisuojan käyttö on suositeltavaa. Toki myös siksi, etteivät muut seksitaudit leviä eikä raskaus ala.
Useimmiten herpes ei ole este seksille tai suhteille; lyhyille tai pitkille. Pidemmän suhteen alkumetreillä on hyvä yhdessä miettiä, miten haluatte toimia ehkäisyn suhteen.
Voit myös lukea muiden kysymyksiä aiheeseen liityen tästä. Instagramissa on joitain englanninkielisiä tilejä, jotka tarjoavat herpesvirustietoa, yksi on tässä. Olemme myös hiljattain kirjoittaneet aiheesta blogikirjoituksen.
Jos asia on edelleen sellainen, johon toivot keskusteluapua, varaa itsellesi ilmainen seksuaalineuvonta-aika. Usein puhuminen auttaa jäsentämään tunteita ja helpottaa yleisesti oloa.
Neuvonnan tiimi